Het economische dagblad L’Echo meldt dat volgens Brussel Mobiliteit (MB) in 2016 1.170 technische incidenten plaats vonden in de tunnels van de hoofdstad. In 20 procent van de gevallen moest daarom een tunnel worden gesloten. Dat betekent dus dat vorig jaar bijna 200 keer een tunnel werd gesloten, met bovengronds heel wat vaak chaotische mobiliteitsproblemen en files als gevolg. Des te alarmerender is dat de situatie niet bepaald in positieve zin evolueert. In het eerste semester van 2017 werden zo al 630 incidenten geregistreerd.
Pannes en ongevallen
De incidenten waarnaar wordt verwezen, zijn doorgaans ongevallen of technische problemen. Er zijn ook brandalarmen geweest. Daar komen dan nog gebeurtenissen bij als gevolg van geplande onderhouds- en herstellingswerken. Van 2011 tot 2014 lag het aantal incidenten op 900 à 950 per jaar. De plotse stijging van het aantal problemen vanaf 2015 zou volgens BM te maken hebben met strengere normen en een efficiënter detectiesysteem. Maar dat is een schrale troost voor de bestuurders die op 23 augustus jongstleden uren hebben gedaan over een paar kilometer nadat de Leopold II-tunnel onverwacht werd gesloten als gevolg van een technisch probleem.
Geldprobleem
De zenuwen van Brusselse bestuurders worden dus regelmatig zwaar op de proef gesteld door alle sluitingen of verminderingen van het aantal baanvakken als gevolg van werken, incidenten of ongevallen. Bovendien valt de hoge leeftijd van bepaalde stukken echt op. Het Brussels Gewest zou een deel van de nodige renovatiekosten, die worden geschat op 50 à 60 miljoen euro per jaar, willen verhalen op de andere Gewesten omdat veel pendelaars van buiten de stad deze infrastructuur gebruiken. Brussel is er waarschijnlijk aan voor de moeite, want het Vlaamse Gewest weigert categoriek en verwijst naar een eerdere bijdrage via de zesde staatshervorming.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!