Het Brussels gewest heeft al 250 laadpalen geïnstalleerd op zijn grondgebied, boven op die van privé-operatoren. Het kabinet van Alain Maron (Ecolo), Brussels minister van Klimaattransitie, Leefmilieu en Energie, heeft laten verstaan dat er in 2022 nog eens 250 zullen worden geplaatst. Dat betekent dus dat de publieke laadinfrastructuur verdubbeld zal worden. Het gewest heeft de ambitie om elke Brusselaar een laadpunt op minder dan 250 meter van zijn deur te bieden! Overigens zullen een dertigtal laadpalen zullen worden geïnstalleerd voor autodeeldiensten. Er is ook sprake van het testen van laadoplossingen via de openbare verlichtingsinfrastructuur.
Toereikend?
Het is nog steeds de ambitie om in 2035 (wanneer auto's met een verbrandingsmotor Brussel niet meer binnen zullen mogen) op het Brusselse grondgebied 11.000 laadpalen te hebben. Om een idee te geven van het Brusselse wagenpark: in 2020 waren er volgens Statbel in de 19 Brusselse gemeenten 493.994 voertuigen ingeschreven, 35.424 motorfietsen en bijna 85.000 bestelwagens. Dat zijn dus meer dan 600.000 voertuigen die de komende 15 jaar moeten omschakelen op elektriciteit, pendelaars buiten beschouwing gelaten. En dan 11.000 gewestelijke laadpalen...?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!