Wie met de auto naar de Belgische hoofdstad rijdt, zal tol moeten betalen. Dat heeft de Brusselse regering intussen beslist, ondanks een heleboel protest vanuit zowel sociale als economische hoek. Er moet alleen nog een systeem gekozen worden. Daarom zullen er in 2021 een aantal proefprojecten opgestart worden. De zonale tol, zoals gebruikt in London en Milaan, ligt momenteel in poleposition. Daarbij betalen bestuurders voor een periode, waarin ze zich vrij en zonder kilometerbeperking in een bepaalde zone mogen verplaatsen.
Sinds de introductie van die zonale tol begin 2000 zou het verkeer in London met 36% gedaald zijn, wat natuurlijk ook voor minder files gezorgd heeft (-30%). Dat blijkt uit de data van Stratec, het studiebureau dat Brussel helpt om het tolsysteem te implementeren. Uit die cijfers blijkt ook dat de kosten van dergelijk systeem oplopen tot ongeveer 70 miljoen euro, maar de inkomsten maken die investeringen snel goed. De jaarlijkse opbrengst wordt immers geschat op een bedrag tussen de 323 miljoen en de 1,12 miljard euro.
Het is nog niet duidelijk hoeveel je als bestuurder zal moeten betalen. Wellicht hangt dat af van de periode waarin je door Brussel rijdt: duurder tijdens de spits, mogelijk gratis tijdens zon- en feestdagen. Pendelaars zullen hoe dan ook moeten betalen, jawel. Hoe die tol geïnd zal worden, blijft eveneens een vraagteken. Al gokken we op ANPR-camera's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!