De ‘cash for car’-maatregel van de MR-regering die daarmee het aantal bedrijfsauto’s wou verminderen, is een totale mislukking. De maatregel werd in januari 2018 geïntroduceerd en leidde in één jaar tijd tot het inruilen van 65 auto’s op 100.000, wat overeenkomt met slechts 0,065% van de bedrijfswagens. Het HR-bedrijf Acerta heeft deze cijfers begin 2019 gepubliceerd. We kunnen duidelijk concluderen dat de maatregel een bittere mislukking is. Concreet gezien ging het hier om werknemers met een bedrijfswagen die die laatste konden inruilen voor een financiële compensatie die op dezelfde manier werd belast als die auto.
Het mobiliteitsbudget
De gebruikers van bedrijfswagens zijn duidelijk niet verleid door de cash for car-maatregel. Vandaar het idee van de overheid om een tweede maatregel te ontwikkelen: het mobiliteitsbudget. De optie is mogelijk sinds 1 maart 2019 (gezien de flop van cash for car) en wil niet de werknemer verplichten zijn bedrijfswagen weg te doen, maar hem in te ruilen voor een minder vervuilend model (maximum 95 g CO2/km) en het vrijgekomen budget te besteden aan duurzamere mobiliteitsmiddelen (fiets, openbaar vervoer, autodelen, …) of zelfs bijleggen voor de huur van een woning als die minder dan 5 km van het werk ligt. In dit systeem wordt het mogelijke verschil tussen de oude en de nieuwe – kleinere en zuinigere – auto betaald in de vorm van een salaris waarvoor een speciale RSZ-bijdrage van 38,07% geldt. Dat betekent dat het mobiliteitsbudget overeenkomt met de totale kost van een bedrijfswagen, wat niet het geval was met cash for car. Ongetwijfeld maakt deze nieuwe formule meer kans om succesvol te zijn, omdat hij aantrekkelijker is en niet volgens het alles-of-niets-principe werkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!