Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / De Belg is bedrijfswagenkampioen

Geschreven door Olivier Duquesne op 10-06-2015

De fiscaal interessante bedrijfswagen is in België bijzonder populair. Een studie van het consultancybureau Hay Group toont zelfs aan dat bij ons de helft van de 'junior' kaderleden er een krijgen van het werk.

In 2014 werden in ons land 650.000 bedrijfswagens ingeschreven, wat een stijging is van 3,6 procent in vergelijking met 2013 en zelfs met 13 procent in vergelijking met 2010. Dat is een van de statistieken die voortkomen uit een rapport van het consultancybureau Hay Group na een studie bij 500 Belgische bedrijven (en 22.000 in de rest van de wereld). Ook andere cijfers zijn verrassend, zoals het feit dat de helft van alle startende kaderleden bij ons recht heeft op een bedrijfswagen, terwijl dat in onze buurlanden 0 tot 16 procent is.

De fiscale maatregelen die zijn ingevoerd in 2012 om het voordeel van een bedrijfswagen te verminderen (zoals het beruchte Voordeel Alle Aard) lijken nauwelijks effect te hebben. Volgens de studie blijft de auto een fiscaal interessant vervangingsloon, zowel voor de werkgever als de werknemer, door de hoge belastingdruk op onze lonen. Maar er is nog een ander fenomeen: de verleidingskracht. Bepaalde beroepsprofielen zijn moeilijk te vinden en een auto is een goede manier om een pas afgestudeerde aan te trekken. Al is het wel zo dat een groter bewustzijn van de milieuproblematiek en een zeker sociaal verantwoordelijkheidsgevoel fleetbeheerders ertoe aanzetten om minder vervuilende auto's naar voren te schuiven.

54 procent van de deelnemers laten hun werknemers toe om een duurdere auto te kiezen dan hun categorie, waarbij het verschil in het huurbedrag van het salaris wordt afgetrokken. 9 procent van de bedrijven verbiedt zijn mensen zelfs om een minder dure auto te kiezen. Dat verklaart ongetwijfeld het onwaarschijnlijke succes van merken als Audi, BMW en Volvo op de parkings van Belgische bedrijven. 89 procent van de ondernemingen betaalt de brandstofkosten binnen de landsgrenzen terug en 7 procent zelfs daarbuiten. Verder leren we nog dat een bedrijfswagen gemiddeld na 4 jaar of 150.000 kilometer wordt vervangen. In 97 procent van de gevallen zijn dat geleasete auto's.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten