Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Houden de Duitsers niet meer van auto's?

Geschreven door David Leclercq op 21-09-2015

Uit een enquête blijkt dat de auto bij de jonge Duitsers niet langer de aantrekkingskracht heeft van 30 jaar geleden. Luidt dit het einde van een tijdperk in?

“De auto is voor jongeren niet meer zo belangrijk als dertig jaar geleden, vooral dan bij de jonge generatie die in de steden woont”. Dat zei van Stefan Bratzel van het onderzoekscentrum CAR in Duisburg-Essen aan het Agence France Presse in de marge van het salon van Frankfurt. Dat toont aan dat de Duitsers, die traditiegetrouw erg gehecht zijn aan hun auto, er vandaag blijkbaar niet meer zo enthousiast over zijn. Dit lijkt bevestigd te worden door een onderzoek van CAR waaruit blijkt dat de gemiddelde leeftijd van de kopers van nieuwe auto's in Duitsland dit jaar een record bereikt: 53 jaar. Deze hoge leeftijd kan volgens de experts niet verklaard worden door de zwakke demografische evolutie, want de 18- tot 45-jarigen vertegenwoordigen slechts een kwart van de kopers van nieuwe wagens terwijl deze leeftijdsgroep toch 40 % uitmaakt van de bevolking.

Harde elektronische concurrentie

“Het aanbod aan concurrerende producten voor de jongeren, zoals vakanties of smartphones, is de laatste jaren aanzienlijk gestegen,” verduidelijkt de heer Dudenhöffer die het onderzoek voerde. “In grote steden verliest de wagen als symbool van succes aan belang en de auto verliest zijn emotionele karakter”. Maar dit fenomeen, dat ook in andere landen is opgemerkt, doet zich vooral voor in steden. Op het platteland zou de auto nog altijd gezien worden als een brenger van vrijheid. Volgens een ander onderzoek van het bureau EY zouden steeds minder jongeren hun rijbewijs halen, terwijl een andere groep meer en meer kiest voor autodelen. Bovendien blijkt dat het hebben van een auto niet langer echt belangrijk is voor de jongere generatie. Naar alle waarschijnlijkheid besteden ze hun geld liever aan ‘levenservaringen’.

Het einde van een traditie?

In Duitsland slaat deze analyse – die aansluit bij een realiteit die in Japan al enkele jaren heerst – in als een bom, want Duitsers “geven doorgaans gemiddeld meer dan andere nationaliteiten geld uit voor de aankoop van een auto en ze hebben een duidelijke voorkeur voor klassewagens”, zo vertelt Stefan Bratzel aan het AFP. Kortom, het lijkt erop dat het Duitsland waar de mensen traditiegetrouw erg gehecht zijn aan materiële goederen en waar de auto gezien wordt als een symbool van succes op een keerpunt in zijn geschiedenis is gekomen. De autoconstructeurs hebben dat blijkbaar goed zien aankomen, want vele onder hen proberen deze verandering op te vangen met eigen diensten voor autodelen of met applicaties om de mobiliteit van de gebruikers via alle mogelijke vervoersmiddelen te vergemakkelijken. Zo is er het platform Daimler-Moovel, dat probeert om alle schakels van een keten van multimodaal delen samen te brengen (verschillende transportmodi worden dus gecombineerd). Een dergelijke omschakeling biedt mooie toekomstperspectieven en heeft alle kansen om aan te slaan, want de gebruiker kan via een mobiele applicatie de prijzen voor het verhuur van auto’s of fietsen, de taxi en het openbaar vervoer vergelijken voor eenzelfde traject en al die zaken ook online reserveren en betalen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten