5.000 personen van meer dan 18 jaar uit Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Groot-Britanië, Italië en Portugal werden ondervraagd over hun houding ten opzichte van de auto. Daaruit blijkt een echte verschuiving in de manier waarop mensen naar vierwielers kijken, die vooral samenhangt met economische redenen.
Liefst 90 procent van de Europeanen heeft in de afgelopen twaalf maand zijn rijgewoonten aangepast omwille van de kosten. Zo zeggen 7 op 10 mensen dat ze hun rijstijl hebben veranderd en 60 procent geeft aan de auto vaker op stal te laten, vooral voor korte afstanden. Dat fenomeen was in 2009 vooral erg uitgesproken in Portugal en Frankrijk. Toch ziet nog steeds 93 procent in de auto een symbool van vrijheid en onafhankelijkheid.
Dat neemt niet weg dat liefst 40 procent van de mensen overweegt om (een van) hun auto('s) van de hand te doen. Dat is dubbel zo veel als bij hetzelfde onderzoek in 2008. Vooral Italianen en Spanjaarde zijn geneigd om het met een auto minder te doen (50 procent). In 85 procent van de gevallen is dat omdat hij te duur is geworden. De Belg is daarentegen nog erg gehecht aan zijn vierwieler, want we staan op de 7de en dus laatste plaats in de rangschikking: bij ons overweegt slechts één persoon op vier om een auto van de hand te doen.
Als alternatief wordt vooral het openbaar vervoer aangehaald, met grote voorsprong op verplaatsingen te voet of met de fiets. Meer mensen gaan ook voor enkel het weekend of bijvoorbeeld een verhuis een auto huren, maar dat laatste gebeurt nog steeds hoofdzakelijk op vakantie. Toch wordt een huurauto gezien als het meest interessante alternatief voor individuele mobiliteit. Daarbij wordt ook naar ecologische aspecten gekeken, maar de kostprijs blijft belangrijkst. Zo geeft 58 procent van de Belgen aan interesse te tonen voor het huren van een ecologische auto, maar slechts een derde daarvan is ook bereid extra te betalen voor dat groenere karakter.
Naar aanleiding van deze studie werden de Europese automobilisten ingedeeld in vijf categorieën. De "afhankelijken" hebben geen echt alternatief, zoals wie afgelegen woont of op het platteland. De "onverschillige stadsbewoner" houdt niet zo van de auto en verkiest het openbaar vervoer. De "veelzijdige nomaden en strategen" willen afstand doen van hun auto om zowel economische als ecologische redenen en doen beroep op alle mogelijke alternatieven die ter beschikking staan. De "niet beperkte eigenaars" houden van hun eigen auto maar staan ook open voor andere oplossingen. En dan zijn er nog de "exclusieven", die zich enkel en alleen in hun eigen auto willen verplaatsen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!