TomTom gebruikt de rijtijden die zijn geregistreerd door zijn navigatietoestellen om een Traffic Index te berekenen en merkte zo dat de files in 2013 nog langer waren dan in 2012 rond Antwerpen, Luik en Brussel. Zo steeg het filepercentage rond de havenstad van 23 naar 26 procent, wat betekent dat je per uur rijtijd op 33 minuten extra file mag rekenen. Voor de hoofdstad is een stijging van 2 procent genoteerd tot 34 procent, of 45 minuten extra per uur. Ook in Luik is de situatie met 2 procent verergerd, tot 16 procent. Daar komt er 19 minuten bij per uur.
Op die manier heeft de gemiddelde pendelaar naar Brussel in 2013 liefst 98 uur verloren in de file. Daarmee is onze hoofdstad de elfde drukste van Europa. Het slechtst ben je er aan toe op de wegen rond Moskou (Rusland), met een index van 74 procent. Volgende in de lijst zijn het Turkse Istanbul (62 procent) en het Siciliaanse Palermo (39 procent). De Russische en Turkse hoofdstad leiden ook de wereldwijde Top 5. Ze worden gevolgd door Rio de Janeiro (Brazilië) met 55 procent, Mexico-Stad (54 procent) en Sao Paulo (46 procent), dat ook in Brazilië ligt.
Doorgaans zijn de files vooral buiten het snelwegennet te vinden. Stadscentra zijn met andere woorden steeds minder geschikt voor autoverkeer. Automobilisten die een probleem op een grote verkeersas proberen te omzeilen door kleine straatjes te kiezen, verlengen hun rit alleen maar. De oorzaak van de ergste situaties in België zijn is altijd een ongeval met een vrachtwagen of een sneeuwstorm.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!