Het consultancybureau Deloitte heeft zijn rapport ‘A New Deal for Mobility’ gepresenteerd. Het doel is om de toekomstige regering aanwijzingen te geven voor het verbeteren van de mobiliteit en het aanpakken van milieuproblemen “voor de komende 3 tot 5 jaar”. Op zich zijn de aanbevolen oplossingen al bekend. Het bureau presenteert ze volgens 3 pijlers.
Eerste pijler
Deloitte is voorstander van betere alternatieven met vooral strategische knooppunten met P+R-parkings, openbaar vervoer én autodelen. Bovendien zou België de kwaliteit van de fietsinfrastructuur moeten verbeteren en het gebruik ervan moeten promoten. Desalniettemin is het goed om te denken aan de Global Automotive Consumer Survey 2019 van Deloitte die zegt dat “de auto het meest betrouwbare, veilige en gemakkelijke vervoermiddel is”. Kortom, om de automobilist aan te moedigen om zijn bestuurderspositie op te geven, moet er gezorgd worden voor betere alternatieven. Openbaar vervoer moet bijvoorbeeld “betrouwbaar en gemakkelijk in gebruik” zijn, zodat gebruikers hun bestemming “zo snel mogelijk” kunnen bereiken, aldus het rapport.
Tweede pijler
Het consultancybureau gaat ook in de aanval tegen bedrijfswagens. Of beter gezegd, het gebruik ervan. De fiscaliteit zou volgens de studie een belasting moeten bevatten gelinkt aan het gebruik. En dus op het brandstofverbruik. Deze kilometerkost moet gebruikers van bedrijfswagens aanmoedigen om het gebruik van hun voertuig in privékader te verminderen. Daarnaast is Deloitte van mening dat het mobiliteitsbudget niet beperkt moet blijven tot bedrijfswagens (8% van het wagenpark). Alle Belgen moeten ervan profiteren.
Derde pijler
Het rapport heeft ook interesse in de elektrische auto, die wordt gezien als wondermiddel. Hiervoor is het noodzakelijk om de ‘range anxiety’ weg te nemen door het laadnetwerk uit te breiden. De overheid moet ook de aanschaf van een elektrische auto aanmoedigen. Niet met een fiscaal cadeau, dat volgens Deloitte op lange termijn niet haalbaar is, maar door de prijs van verbrandingsauto’s te verhogen! Het doel is om 1,2 miljoen elektrische auto’s in het verkeer te krijgen in België tegen 2030.
Wat moeten we ervan denken?
Op zich brengt het rapport van Deloitte niet veel nieuwe oplossingen met zich mee. We vinden ze ook deels terug in de partijprogramma’s voor de komende verkiezingen. Het is wel merkwaardig dat het zich enkel op de elektrische wagen richt, en dat andere oplossingen zoals CNG of waterstof worden genegeerd. Bovendien is het idee om elektrische auto’s te stimuleren door klassieke auto’s duurder te maken iets dat slecht zal worden ontvangen door een groot deel (of zelfs de meerderheid?) van de bevolking, dat nu al klaagt over zijn koopkracht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!