Update: De overheid heeft dit voorstel verworpen. De algemene snelheidsbeperking is dus (nog) niet van toepassing in Duitsland.
Naast wordt en bier staat Duitsland ook bekend om zijn snelwegen. Vooral omdat er stukken Autobahn zijn waar geen maximumsnelheid geldt. Al zou daar binnenkort wel eens verandering in kunnen komen. De door het Duitse ministerie van Transport opgerichte commissie "Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität" onderzoekt een algemeen geldende maximumsnelheid van 130 km/u. Om het klimaat te redden.
50%
Zowat de helft van het huidige snelwegnetwerk heeft geen maximumsnelheid. Maar die trajecten vertegenwoordigen wel tweederde van de ongevallen en driekwart van de slachtoffers. Het gaat de commissie dus niet alleen over de opwarming van het klimaat, maar ook over de verkeersveiligheid. Dat er toeristen naar Duitsland zakken om eens goed gas te geven, helpt evenmin.
Duurdere brandstoffen
De commissie pleit niet alleen voor een maximumsnelheid van 130 km/u, maar ook voor verhoging van de brandstoffen. Daarbij willen ze vooral dat diesel zwaarder belast wordt. De opbrengst van die duurdere brandstoffen zou geïnvesteerd worden in de promotie van elektrische voertuigen. Het "Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität" heeft het ook over compacte spoorweglijnen die het gemiddelde aantal kilometers per jaar moeten helpen terugdringen.
Opvallend: die commissie bestaat niet uit notaire autohaters en grijsgesokte natuurliefhebbers. Ook de Duitse auto-industrie is vertegenwoordigd, wat wijst op een groeiend algemeen bewustzijn rond de klimaatproblematiek.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!