Het Duitse parlement heeft afgelopen vrijdag 8 mei een wetsvoorstel goedgekeurd die maakt dat vanaf 2016 op de snelwegen tol moet worden betaald. De Europese instellingen in Brussel en Duitslands buurlanden zijn niet geamuseerd. Wie na 1 januari van volgend jaar nog op de Autobahn wil rijden, moet een vignet kopen dat 130 euro per jaar kost. De wet is een verkiezingsbelofte van de Duitse partij CSU, die had beloofd om buitenlanders te laten betalen voor het gebruik van de Duitse snelwegen, en dan vooral de Zwitsers, de Oostenrijkers en de Fransen, die zelf ook tol heffen op hun wegennet. Europa's grootste economie koos voor een formule met elektronisch vignet dat door iedereen moet worden betaald. Gelegenheidsbezoekers kunnen een tijdelijk vignet kopen. Voor tien dagen betaal je 5, 10 of 15 euro, voor twee maand 16 tot 30 euro en voor een heel jaar 130 euro. De verschillende tarieven hangen samen met de uitstoot van de auto. Duitse staatsburgers moet het vignet ook kopen, maar hun jaarlijkse rijtaks daalt wel met 130 euro zodat het voor hen een nuloperatie wordt.
De Nederlandse overheid heeft al protest aangetekend bij de Europese Commissie en verwacht een forse reactie van de Commissaris. Nederlands Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz Van Der Haegen hecht zeer veel belang aan de positie van Commissaris Bulc voor een actie die zij samen met andere buurlanden van Duitsland hoopt op te zetten om deze tol tegen te gaan. Voor Duits Minister van Transport Alexander Dobrindt moet de wegentol voor buitenlanders vooral helpen om het Autobahnnetwerk op peil te krijgen, dat op sommige plaatsen in een vreselijk slechte staat verkeert. Hij ziet de tol als een garantie om onze infrastructuur op de lange termijn op peil te houden en verder te ontwikkelen. Schattingen gaan uit van een extra inkomst van 500 miljoen euro per jaar voor de Duitse schatkist.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!