Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Partner Content / Elektrisch, hybride of plug-in hybride: wat kies je best?

De opkomst van de elektrische auto leidt tot een belangrijke vraag: welke technologie past het best bij de manier waarop ik de auto gebruik? We proberen om een antwoord te bieden.

De elektrische auto heeft vandaag de wind sterk in de zeilen, maar niet elke elektrische auto past bij elke gebruiksvorm. Daarom volstaat het inzicht te krijgen in de technologie onderhuids, maar je moet ook je gebruik gedetailleerd kunnen omschrijven voor een beter inzicht in je wensen, prioriteiten en budget. Sommige merken bieden modellen zoals de Niro aan met drie heel verschillende vormen van elektrificatie zodat voor de klant de beste oplossing beschikbaar is.

De klassieke hybride

De klassieke hybride, soms ook wel zelfopladende hybride genoemd, is de meest eenvoudige en de minst dure oplossing voor een auto. Hij is vooral aangeraden voor wie vaak door de stad rijdt en ’s morgens door de files naar het werk moet. De batterij (die nooit moet worden opgeladen, dat gebeurt automatisch) en elektromotor kunnen de verbrandingsmotor (benzine of diesel) vervangen. Dat dringt het verbruik en de uitstoot sterk terug. Een klassieke benzinehybride die op de juiste manier wordt gebruikt kan het verbruik van een diesel evenaren.

De plug-in hybride

Plug-in hybrides kunnen via een externe stroombron worden opgeladen. Hun batterij is groter dan die van een klassieke hybride, zodat ze in functie van de opslagcapaciteit zo’n 20 tot 40 (reële) kilometers puur elektrisch kunnen rijden en dat zelfs aan snelwegtempo. Ze bieden een oplossing voor bijvoorbeeld wie in de stad woont maar toch regelmatig langere snelwegtrips (200 kilometer of meer) moet ondernemen. Deze plug-in hybrides zijn ook nuttig in steden waar de lokale overheid de toegang tot het centrum beperkt. Vaak mogen zij er wel binnen, in tegenstelling tot klassieke hybrides, zelfs al hebben de overheden geen enkele manier om na te gaan of ze al dan niet elektrisch rijden. Ze houden ook pas (economisch en ecologisch) steek als je ze zo vaak mogelijk gaat opladen.

Elektrische auto’s

Vandaag zijn er nog maar weinig elektrische auto’s op de markt verkrijgbaar, maar het aanbod blijft snel uitbreiden. Op dit moment is hun marktaandeel goed voor slechts 1 procent, maar ook hier zouden de zaken snel kunnen gaan evolueren in functie van politieke beslissingen die waarschijnlijk in de nabije toekomst zullen worden genomen. Goed nieuws is dat autobouwers grotere batterijformaten beginnen aanbieden, zodat je eindelijk een interessant rijbereik kan genieten. Bepaalde modellen halen tot 400 reële kilometers, maar dan wel op voorwaarde dat je niet te veel snelwegen kiest. Bij gebrek aan regeneratiemomenten is het verbruik daar namelijk hoger.

Toegegeven, ‘tanken’ gaat nog niet in drie minuten, maar ook hier kort de laadtijd steeds meer in dankzij altijd maar hogere laadvermogens. Een beetje organisatie volstaat om geen enkele hinder van de laadtijden te ondervinden tijdens dagelijks gebruik. Als je weet dat een auto 80 procent van de tijd stilstaat, dan begrijp je dat er eigenlijk niet zo’n probleem is. Elektrische auto’s zijn iets duurder, maar Vlaanderen kent nog steeds aankooppremies toe aan particulieren, terwijl de fiscale aftrekbaarheid voor zelfstandigen en ondernemingen vanaf 1 januari 2020 nog 100 procent bedraagt (tegenover 120 procent vandaag). In Vlaanderen zijn de verkeersbelasting en de belasting op de inverkeersstelling (BIV) gratis, in Brussel en Wallonië wordt het minimumtarief gehanteerd. Kortom, de elektrische auto verdient veel meer interesse dan hij vandaag krijgt.

Wilt u meer weten over elektrische auto’s? Volg deze link om alles te ontdekken.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten