Het adviesbureau Ernst & Young schat dat er in 2035 in Europa 130 miljoen elektrische voertuigen op de weg zullen zijn. In 2030 zullen dat er al 65 miljoen zijn. Dit betekent dat er voldoende oplaadpunten moeten zijn. In de eerste plaats is er de uitrusting voor thuis (wallbox), die 85% van het aanbod moet uitmaken. Maar prioriteit nummer één is de installatie van openbare oplaadstations langs wegen, op parkeerterreinen en op werkplekken. Ernst & Young geeft aan dat er in de komende 15 jaar ten minste 9 miljoen openbare laadpalen nodig zijn. Momenteel zijn dat er 455.000, met wisselende oplaadsnelheden en betrouwbaarheid. In totaal zijn er tegen 2035 ten minste 65.000.000 stekkers nodig, hoofdzakelijk op de plaats van bestemming. Zonder deze infrastructuur zal de elektrische auto zijn mobiliteitsfunctie niet kunnen vervullen.
Ongelijke dichtheid
Het netwerk van oplaadpunten is niet uniform. Op een Europese kaart is duidelijk te zien dat het aanbod hoofdzakelijk beperkt is tot Duitsland, de Alpen, de Benelux, Frankrijk, de Pyreneeën, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië. Oost- en Zuid-Europese landen zijn zeer slecht uitgerust. Ionity, bijvoorbeeld, heeft reeds 400 stations in Europa, d.w.z. 1.600 oplaadpunten van 350 kW volgens deze verdeling. Het consortium heeft zijn aandeelhouders om 700 miljoen euro gevraagd om tegen 2025 meer dan 1 000 stations en 7 000 stopcontacten in Europa te kunnen aanbieden. Andere exploitanten zoals Fastned en TotalEnergies - en niet te vergeten Tesla - zijn ook bezig met de uitrol van hun respectieve netwerken van snellaadstations. Deze beginnen zich eindelijk te verwijderen uit de nabijheid van snelwegen en in steden en gebieden met minder dekking te komen. Maar er is nog werk aan de winkel...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!