Op dit ogenbik betalen enkel zware vrachtwagens voor het gebruik van de Belgische snelwegen, via het Eurovignet. Daarin zou verandering komen vanaf 2013, want de drie gewesten lijken het eens te zijn over de installatie van een tolsysteem voor alle gebruikers. Belgische en buitenlandse automobilisten zouden een forfaitair bedrag betalen voor een bepaalde termijn via een elektronisch vignet (vergelijkbaar met het systeem dat wordt gebruikt in Hongarije). Het Eurovignet voor zware vrachtwagens zal worden vervangen door een kilometerheffing, naar Duits voorbeeld.
De opbrengst van deze tolheffing zou in een vaste verhouding worden verdeeld over de drie gewesten: 10 procent gaat naar Brussel, 38 procent naar Wallonië en 52 procent naar Vlaanderen. Naast een politiek akkoord zal echter eerst nog een hele infrastructuur op poten moeten worden gezet, van betaalmachines tot controlesystemen. Bovendien moet ook het bestaande belastingssysteem (BIV en jaarlijkse verkeersbelasting) worden hervormd, en moet ervoor worden gezorgd dat de Europese overheden geen bezwaar kunnen aantekenen. Automobilistenvereniging Touring is in ieder geval volledig gekant tegen het systeem van een wegenvignet met een vaste prijs, aangezien dat voor haar niet meer is dan een belasting. Touring geeft de voorkeur aan een kilometerheffing, omdat die volgens haar ook een ontradend effect kan hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!