Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Evaluatie kilometerheffingstests

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-04-2014

Het proefproject rond rekeningrijden liep af op 15 april jongstleden. De analyse van de verzamelde gegevens neemt nog maanden in beslag, maar de meningen van de proefpersonen zijn al bekend, en ze zijn niet positief...

1.200 vrijwilligers reden twee maand lang met een gps-module in hun auto om een kilometerheffing te simuleren. Ze betaalden 5 eurocent per kilometer op de snelweg en 9 cent tijdens de spitsuren. De pers verzamelde alvast de mening van een paar van de proefpersonen. De ondervraagden gaven aan dat hun verkeersgedrag niet was veranderd, wat in hun ogen te wijten was aan een gebrek aan alternatieven, waardoor het budget doorgaans navenant was: 90 tot 150 euro voor twee maand. Als er al testrijders tevreden waren, is hun stem niet tot in de pers geraakt. Een petitie van afgelopen februari tegen de kilometerheffing wist daarentegen op slechts enkele dagen meer dan 100.000 handtekeningen te verzamelen.

De verdedigers van de kilometerheffing bijten van zich af, en dan vooral Febiac, dat vindt dat “de onmisbaarheid - vaak reëel, soms vermeend - van de auto als leef- en werkinstrument” een element is “waar rekening mee dient te worden gehouden”, maar “het is voor ons zeker geen voldoende reden om de test als negatief te evalueren”. Febiac gaat nog verder: “Zo goed als zeker was de proefopstelling te kleinschalig om gedragsverandering te kunnen meten en de testperiode te kort”. VAB en Touring hebben ook kritiek op de testprocedure, maar lijken toch eerder de kant te kiezen van de meerderheid van de automobilisten door te wijzen op de mobiliteitsproblemen (gebrek aan alternatieven) en de kostprijs van een dergelijke heffing.

Nochtans zou rekeningrijden in theorie meer gelijkheid moeten brengen. Zo wijst Febiac erop dat het systeem de gemiddelde autogebruiker niet meer zou kosten dan vandaag als we de jaarlijkse rijtaks zouden opheffen. De heffing moet ook die bestuurders belonen die inspanningen leveren om minder en schoner te rijden. Ze zou een gunstig effect hebben op het aantal files en op de CO2-uitstoot, zodat we jaarlijks 12 procent (700.000.000 euro) aan lasten op de maatschappij zouden kunnen sparen. Maar anderen wijzen erop dat de accijnzen op de brandstof de “kilometervreters” al kunnen afstraffen en aanzetten om hun auto wat vaker aan de kant te laten staan. En bovendien zou de kilometerheffing bepaalde beroepscategorieën kunnen treffen die niet om de auto heen kunnen voor hun professionele en/of private verplaatsingen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten