Een van de belangrijkste kritiekpunten op elektrische auto's is hun actieradius in reële omstandigheden. Daarom voert de NAF, de Noorse automobielfederatie, halfjaarlijkse tests uit van de verschillende elektrische modellen die op de markt beschikbaar zijn. De zomertest van 2021 onthulde een paar verrassingen en een Tesla Model 3 die zich op de borst mag kloppen.
Amerika kampioen
De eerste vaststelling is dat Amerikaanse elektrische auto's bovenaan de top 20 staan, terwijl Japan onderaan staat, wat symbool staat voor twee tegengestelde mobiliteitsfilosofieën. Waar de Amerikanen een grote mate van autonomie nodig hebben om grote gebieden te doorkruisen, richten de Japanners zich met hun hoofdzakelijk stedelijke mobiliteit op andere prioriteiten, ten koste van de actieradius.
De referentie is nog steeds de Tesla Model 3 Long Range, die het 654,9 km volhield (614 WLTP). De Ford Mustang Mach-E RWD legde 617,9 km af voor een normbereik van 610 km volgens de WLTP-norm. De twee Amerikanen zijn de enige twee auto's die meer dan 600 km halen.
Aan de andere kant van het spectrum vallen twee stadsauto's op door hun drastisch beperkte actieradius: de Honda e, de stadsauto bij uitstek, moet het doen met slechts 236,2 km, net voor de Mazda MX-30 met zijn 219,6 km, die op de 21e plaats staat maar het beter doet dan de 200 km die Mazda volgens de WLTP aankondigt. In beide gevallen is dit beperkte bereik het resultaat van een bewuste keuze van de fabrikanten.
Goede en slechte studenten
In totaal zijn er niet minder dan 10 modellen die meer dan 500 km halen (km in de praktijk/WLTP):
- Tesla Model 3 Long Range AWD (654.9/614)
- Ford Mustang Mach-E Long Range RWD (617.9/610)
- Volkswagen ID.3 Pro X (564/539)
- BMW iX3 (556.2/450)
- Ford Mustang Mach-e Long Range AWD (551.9/540)
- Hyundai Kona (537/484)
- VW ID.4 (532/487)
- Audi e-tron GT (528.1/468)
- Skoda Enyaq (522/520)
- Ioniq 5 (502/460)
Over het algemeen is de actieradius in de zomer groter dan de geadverteerde WLTP-waarde, maar de winst varieert sterk van model tot model, waarbij sommige modellen zelfs bijna 20 procent meer actieradius bieden, zoals in het geval van de BMW iX3.
Anderen doen het minder goed dan de aangekondigde waarde, soms met een kleine marge, zoals de Polestar 2 die 467 km aflegde in de praktijktest tegenover 470 aangekondigd volgens de WLTP. De Chinese crossover Xpeng G3 heeft een achterstand van 12,1 km met 438,9 km afgelegd tegen 451 aangekondigd. De Citroën ë-C4 deed 5 km minder dan verwacht met 345 km tegenover 350 km WLTP.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!