Om de mobiliteitsproblemen van het wegverkeer beter te kunnen begrijpen, wil Febiac op een onafhankelijke server anoniem gemaakte gegevens gaan verzamelen van geconnecteerde voertuigen. Die informatie wordt dan toegevoegd aan de data die van sensoren en andere bronnen komt voor een gedetailleerde analyse van de mobiliteit. Het systeem is in de eerste plaats bedoeld voor openbare diensten zodat die een “innovatieve weergave” krijgen van het verkeer. Een ander voordeel van het idee is dat de studie een veel grotere geografische dekking heeft en dat geen betaalde sensoren in het wegdek moeten worden opgenomen.
Voorzien en anticiperen
De gegevens van geconnecteerde auto’s kunnen dienen voor voorspellende analyses, om gevaarlijke zones te ontdekken en om het gedrag van automobilisten in scholen te kennen. Het plaatselijke bestuur kan daar dan rekening mee houden en de infrastructuur en de mobiliteit in deze zones aanpassen. De analyse kan bovendien helpen om het wegverkeer te optimaliseren. Op termijn zou de technologie kunnen worden aangewend om een precies beeld te krijgen van het verkeer en om te kunnen anticiperen op bepaalde mobiliteitsproblemen, vooral die onder invloed van het weer. Er zouden ook slimme oplossingen voor carpooling uit kunnen komen. Tot slot kunnen zo zelfs gegevens worden berekend over de ecologische voetafdruk.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!