Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Filerijden: sneller langs links

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-10-2016

De Nederlandse verkeersdatabank heeft bestudeerd hoe je bij filerijden tijd kan winnen door de ene of de andere rijstrook te kiezen. Antwoord: de linkerrijstrook is vaker het snelst.

Er is (bijna) geen twijfel mogelijk: de snelste rijstrook bij filerijden is meestal die aan de linkerkant. De NDW (Nationale Databank Wegverkeersgegevens) van Nederland heeft de kwestie grondig bestudeerd. Volgens haar gegevens gaat de linkerrijstrook, op een weg met twee rijstroken, sneller vooruit in twee gevallen op drie. Op een autosnelweg met vier rijstroken zullen de linksrijders in 40 procent van de gevallen minder lang moeten wachten. De rechtsrijders zullen evenwel één op tien keer de beste rijstrook gekozen hebben. Voor bestuurders die in het midden rijden zal de kans op één op vier uitkomen.

Niet allemaal naar links

Door de goede rijstrook te kiezen kunnen er 4 tot 6 minuten gewonnen worden per 5 kilometer file. Wie slalomt tussen de rijstroken kan een minuut winnen, maar dergelijk gedrag is gevaarlijk. Bovendien laat het het toenemende verkeer meestal nog meer vertragen. Wanneer men een afrit wil nemen of wanneer het doeltreffender is, kan het handig zijn om voor de rechterrijstrook te kiezen. De onderzoekers van de NDW hopen tot slot dat iedereen zich nu niet op de linkerrijstrook gaat storten. Want dat zou hun conclusies kunnen te niet doen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten