De herfst is doorgaans de slechtste periode voor het verkeer. Zo was oktober 2017 een ramp op het vlak van de filekilometers. De zwaarste dag was 10 oktober, met een nationale staking en het Hermann-Debrouxviaduct dat nog niet volledig open was voor het verkeer. Die dag stond er in totaal 407 kilometer file, met een piek van 200 kilometer om 6u47 ’s morgens, zo meldt Touring. Voor november verwachten mobiliteitsspecialisten geen beterschap. De evolutie van het verkeer toont dat de vertragingen (wat wil zeggen dat er minder dan 50 km/h kan worden gereden op een snelle weg) hun piekuren behouden: ’s morgens van 6 uur 30 tot 10 uur en ’s avonds van 15 uur tot 19 uur 30. Maar in 2017 doken ook steeds meer files op tijdens de ‘daluren’, tussen 10 uur en 15 uur.
Geduld
Bepaalde experts zien daarin de gevolgen van meer soepele uurregelingen. ‘Zachte’ mobiliteit en openbaar vervoer zouden trouwens pas op middellange termijn een oplossing kunnen bieden. Vandaag zijn er namelijk nog vele infrastructuurproblemen voor de verschillende netwerken, en als niet meer wordt geïnvesteerd zullen die binnenkort verzadigd geraken. Aan de bouw van een Regionaal Expresnetwerk, een fietssnelweg of een autosnelweg gaat al snel 15 tot 20 jaar gepalaver en gedoe vooraf voor de eerste spadesteek… Om nog maar te zwijgen over de daaruit volgende files als gevolg van de constructiewerken en de onderhoudswerken aan de reeds bestaande infrastructuur. De overheid vergeet beter het aloude spreekwoord niet: “De kruik gaat zolang te water tot ze barst”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!