De vele vaste flitspalen in Vlaanderen zullen worden gerenoveerd en omgebouwd. Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft genoeg van automobilisten die volop remmen voor een flitspaal om daarna weer onmiddellijk op te trekken. Hij wil ook vermijden dat een kortstondig afgeleide bestuurder onmiddellijk wordt geflitst. Daarom ondergaan de vaste flitspalen een verjongingskuur op Vlaanderens gewestwegen. De oude flitsers met een filmrol (één derde van de huidige palen) krijgen een veel efficiënter digitaal systeem.
Antwerpen en Brabant
Dit jaar nog worden 54 palen omgevormd tot een netwerk van 30 trajectcontroles. Aanvankelijk treft deze verandering de provincies Antwerpen en Brabant. In 2018 en 2019 is de rest van het Gewest aan de beurt. Tegen 2020 zullen de 409 analoge flitstoestellen vervangen zijn en zal het wegennet in Vlaanderen zo goed als overal en altijd worden gecontroleerd. Dat alles kost 27 miljoen euro.
ANPR
De trajectcontroles werken met ANPR-camera’s die nummerplaten kunnen herkennen en dus de gemiddelde snelheid tussen twee punten berekenen. De palen zullen dus niet flitsen, maar gewoon de nummerplaten registreren. De verbalisering volgt na de berekening van de overtreding. De N-VA ziet hier twee voordelen in: mensen zullen niet langer op hun rem gaan staan bij een flitspaal en verstrooide bestuurders dit heel even te snel rijden maar die doorgaans de beperkingen respecteren, zullen minder snel beboet worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!