De Franse regering heeft een decreet geschreven dat alle snelwegbeheerders verplicht om een laadstation voor elektrische wagens te installeren bij elk tankstation tegen 1 januari 2023. Een verplichte dienst waarover werd beslist omdat het aantal volledig elektrische wagens in het verkeer binnenkort sterk zou moeten toenemen.
In 2020 maakten de EV's slechts 6% van de inschrijvingen uit. Maar het marktaandeel zou sterk moeten toenemen waardoor er in 2022 1 miljoen EV's zouden moeten rondrijden. En daarmee zou het probleem kunnen ontstaan dat er niet voldoende laadpalen beschikbaar zijn onderweg, waardoor er lange wachtrijen en meer pannes zouden kunnen ontstaan. Om dit - gedeeltelijk - te verhelpen, heeft de Franse regering daarom elk tankstation opgelegd om ook een laadstation voor EV's te voorzien. Daarmee zou het doel van 100.000 snelladers tegen eind 2021 moeten behaald worden, een project dat zal genieten van een budget van 100 miljoen euro.
Om de mobiliteit van EV's naar de vier uithoeken van Frankrijk te vergemakkelijken, zal er prioriteit worden gegeven aan de belangrijkste verkeersassen om elektrische wagens ook gemakkelijk lange afstanden te laten afleggen, waarmee ze ook interessanter worden binnen bedrijfsvloten. De regels zijn simpel: elk station moet minstens 4 snelladers hebben met een minimumcapaciteit van 150 kW per stuk. Er worden subsidies van 10 tot 40% toegekend op basis van verschillende criteria met betrekking tot de grootte van het station, enzovoort. Maar als de regering dit objectief oplegt aan de snelwegbeheerders, moet ze natuurlijk ook snelladers langs het nationale wegennet installeren tegen dezelfde deadline van 1 januari 2023.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!