Het is niet meer mogelijk om een ritje te doen met de autonome shuttle Navya in La Défense bij Parijs. De beheerder van de openbare instelling heeft de handdoek in de ring gegooid en de dienst stopgezet. Die werd in juli 2017 gelanceerd. Het busje kan tot 15 passagiers aan 25 km/u vervoeren. De gebruikers waren erg tevreden tijdens de eerste maanden, met 30.000 gebruikers en een tevredenheidsscore van 97%. Maar de beheerder kreeg er snel spijt van. Na de testfase met een noodbestuurder aan boord was het niet meer mogelijk om zonder te doen. De shuttle, met Lidar-sensoren, was niet in staat om alleen en correct alle drukte op het plein te verwerken. Er moest dus personeel aan boord zitten om botsingen te voorkomen met voetgangers, fietsers of andere zwakke weggebruikers. Bovendien was zijn operationele snelheid gelijk aan die van een voetganger.
Drukte
Bovendien is deze zone zeer actief, waardoor Navya gedesoriënteerd was bij elke activiteit: food trucks, kerstmarkt, wegenwerken, … Vooral omdat de torens van la Défense en hun stedelijk ravijneffect soms een belemmering vormen voor de noodzakelijke GPS-verbinding. Tel daar ook nog de pannes op, tot op het punt dat een van de drie shuttles moest geschrapt worden na 6 maanden inactiviteit tussen december 2017 en juni 2018. Uiteindelijk wordt het idee verlaten. De autonome shuttle voldoet duidelijk niet aan de eisen van de beheerder in deze bruisende omgeving vol activiteiten. De autonome shuttle Navya wordt in andere Europese steden gebruikt, maar ook in Las Vegas in de VS. Hij is ook getest in Han-sur-Lesse en Waterloo op toeristische plekken, maar ook met de aanwezigheid van een noodbestuurder. Daarnaast zijn we ook te weten gekomen dat Wenen zijn experiment heeft opgeschort na een kleine botsing met een voetganger vorige week. Die had oortjes in en had de shuttle niet gezien. Ze houdt er schaafwonden aan de benen aan over. Het autonome voertuig is direct gestopt bij de botsing.
Positieve tests in België
In Han-sur-Lesse en Waterloo waren de tests van een jaar eerder positief. De shuttle heeft er zijn missie kunnen volbrengen. Hij werkte er goed in alle weersomstandigheden, zelfs tijdens zware buien. Het autonome voertuig kon ook overweg met signalisatieborden die op zijn parcours zijn gevallen. Hij heeft ook verschillende ongevallen kunnen voorkomen met onvoorzichtige voetgangers of chauffeurs die de voorrangsregels niet volgen. De shuttle is niet in staat om obstakels te ontwijken, in geval van gevaar stopt hij gewoon. De noodbestuurder moet hem dan opnieuw starten en eventueel een manoeuvre uitvoeren, bijvoorbeeld door een slecht geparkeerde auto te omzeilen. De enige technische problemen zaten in de sluiting van de deuren. Er komen nog tests in andere steden en plaatsen volgens Vias, dat toezicht houdt op dit project.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!