Om zijn zelfrijdende auto’s op de Californische wegen te laten rijden, is Google verplicht om regelmatig incidentrapporten van zijn testen over te maken aan het Amerikaanse ‘Department of Motor Vehicles’. In een rapport dat de periode van 24 september tot 30 november 2015 beslaat, werden door Google 272 technische problemen opgetekend en 13 ‘problematische’ situaties, die tot een ongeval hadden kunnen leiden indien een persoon niet tussenbeide was gekomen en het stuur had overgenomen.
424.331 mijl
In totaal hebben de ingenieurs van Google gedurende de twee testmaanden het stuur 341 keer moeten overnemen. Dat kan veel lijken voor zo een korte periode, maar het moet gezegd worden dat de vloot zelfrijdende auto’s van Google (voornamelijk aangepaste Lexus RX450h’s en enkele elektrische Google Koala’s) in dezelfde periode bijna 425.000 mijl afgelegd heeft, ofwel iets meer dan 680.000 kilometer...
Ongepaste reacties
Van die 341 incidenten ging het in 69 gevallen om problematische situaties waarin de testrijder twijfelde over de reacties van de auto. Hij of zijn nam dan het stuur over, waarmee de oefening beëindigd werd. Vervolgens werden al die situaties virtueel nagebootst in het simulatiecentrum dat door Google op poten gezet werd, om te kijken of het tot een ongeval was gekomen als de testrijder niet had ingegrepen. En blijkbaar was dat, volgens de gegevens die door Google verspreid werden, in 13 situaties het geval geweest.
Beterschap
Deze cijfers tonen toch aan dat de perfecte zelfrijdende wagen nog niet klaar is, maar ook dat de technologie erop vooruitgaat. In 2014 moest de testrijder gemiddeld nog om de 600 mijl (965 kilometer) tussenbeide komen, terwijl dat op dit ogenblik 2.900 mijl (4.660 kilometer) is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!