Met in de eerste helft van 2021 al meer dan 24.000 nieuwe elektrische auto's ingeschreven en een gelimiteerd netwerk van oplaadinfrastructuur, kan het al eens gebeuren dat er een file ontstaat bij deze laadpunten. Leasingmaatschappij Lease Plan heeft daarom een campagne gelanceerd die EV-rijders aanmoedigt tot hoffelijkheid bij het opladen, met een variant op de parkeerschijf.
'Meer gemoedsrust'
Al te vaak laten automobilisten hun EV langer aan een publiek laadpunt geparkeerd staan dan noodzakelijk om deze bij te laden. Een situatie die tot frustratie leidt bij andere gebruikers van elektro-auto's. Daar wil Lease Plan wat aan doen, met zijn 'Happy Charger'-campagne. 'De wegcode reserveert deze parkeerplaatsen voor elektrische auto's, maar vermeldt daarbij niet expliciet dat het voertuig verplaatst moet worden eens het opgeladen is', aldus Bart Claes van Lease Plan.
'Hem op zijn plaats laten staan, veroorzaakt ongemak. Daarom willen wij in deze de beleefdheid stimuleren, om de voordelen van elektrisch rijden maximaal te kunnen benutten. Dat vermijdt ook nervositeit achter het stuur, en meer gemoedsrust bij aankomst.'
Niet meer dan een schijf
Lease Plan nodigt dus alle spelers van de autosector, van de fabrikanten en verdelers tot de politiek en de verzekeraars, uit om het Happy Charger-initiatief te ondersteunen. Daarom komt het bedrijf met een eenvoudig hulpmiddel, geïnspireerd op de gekende parkeerschijf.
Het principe is identiek. Wanneer je je EV aan een publiek oplaadpunt parkeert, leg je deze schijf achter de voorruit om de andere gebruikers te informeren over de laadduur.
De schijf is gratis beschikbaar op de website van Lease Plan België.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!