Lees ook alles over onze testrit met de conceptcar Mercedes F015
“De introductie van de zelfrijdende auto zal er geleidelijk aan komen”, zo verklaart Ralf Herrtwich, Director Vehicle Automation and Chassis Systems bij Mercedes. Er rijden al autonome prototypes rond op de wegen, met name voor experimenten in de stad. Mercedes lijkt zich voor zijn zelfrijdende auto niet vast te pinnen op de datum van 2020. Intussen heeft de constructeur wel al gepeild naar de reacties van de bestuurders om zo beter de verlangens en behoeften te begrijpen die ze rond autonoom rijden hebben.
Het interview vindt u hieronder, maar om in de sfeer te komen trakteren we u eerst nog op een video van een test met een autonome S-Klasse op de Bertha Benz Memorial Route, die dateert uit augustus 2013.
Wanneer mogen we een zelfrijdende Mercedes in de showrooms verwachten?
Ralf Herrtwich: “Wanneer we klaar zijn. Dat zal nog jaren duren, maar we hopen rond te zijn voor het einde van dit decennium. We hebben al prototypes en simulatoren om intensief mee te experimenteren. Maar zelfs wanneer we technologisch klaar zijn, dan moet eerst nog het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer worden herzien vooraleer autonome auto’s op grote schaal kunnen worden toegelaten op de openbare weg. En ook de prijs van de technologie moet nog omlaag.”
Over internationale verdragen gesproken: zullen de verschillende wetgevingen geen probleem opleveren voor de autonome auto?
R.H.: “Een harmonisering zou natuurlijk ideaal zijn. Binnen de Europese Unie moet dat mogelijk zijn. We zouden ook kunnen proberen om de regels te laten aansluiten bij die van de Verenigde Staten en Japan. Maar onze ervaring heeft ons geleerd dat we niet noodzakelijk een andere infrastructuur nodig hebben. In mijn ogen zou de wetgever vooral de installatie van een zwarte doos moeten opleggen. Op die manier kunnen we na een ongeval analyseren wat er precies gebeurd is.”
De autonoom rijdende auto is dus niet onfeilbaar?
R.H.: “Tijdens onze testen hebben we vastgesteld dat de auto geen gebaren van hoffelijkheid begreep van voetgangers en van andere bestuurders die ons wilden doorlaten. En dat werkte al eens op de zenuwen van mensen. Daardoor hebben we begrepen dat de auto behoefte had aan tools om te communiceren met de andere weggebruikers. We kunnen ons heel goed voorstellen dat de auto bijvoorbeeld aan een voetganger zou kunnen zeggen of tonen dat hij mag oversteken. Anderzijds moet ik toegeven dat het autonome rijden bij zwaar noodweer nog niet perfect functioneert. Dat zal na verloop van tijd wel veranderen, want technisch gezien is het perfect mogelijk om vooruitgang te boeken. Ik heb er alle vertrouwen in, want wij geloven dat onze robots beter zijn dan de mens.”
Zullen uw zelfrijdende auto’s minder gevaarlijk zijn?
R.H.: “De autonome auto zal op een verstandiger manier rijden. Het oordeel van een menselijke bestuurder kan al eens vertroebeld zijn, wat kan leiden tot verkeerde beslissingen. Daarom zullen autonome noodsystemen in een gevaarlijke situatie een ongeval vlugger voorkomen dan een bestuurder.”
Maar is het verstandig om de bestuurder met zijn rug naar de weg te plaatsen, zoals bij sommige conceptcars van Mercedes het geval is?
R.H.: “Waarom niet? Als de auto alles aankan, waarom zou de bestuurder dan op de weg moeten blijven letten? Maar goed, dat is momenteel nog verre toekomstmuziek.”
Denkt u dat iedereen tevreden zal zijn met een auto waarmee we zelf niet meer hoeven te rijden?
R.H.: “Ik weet niet of alle auto’s autonoom zullen worden. Misschien zijn er mensen die ze niet zullen willen kopen of gebruiken. Wij bij Daimler zullen de mensen de keuze laten door deze technologie beschikbaar te maken in elke Mercedes, maar zonder verplichting om ze te activeren. Maar tijdens onze experimenten hebben we wel vastgesteld dat de meeste mensen wel tevreden zijn over de zelfrijdende auto. Zelfs meer dan we hadden verwacht, mannen zowel als vrouwen en ongeacht de leeftijdsgroep. Jongeren houden van de zelfrijdende auto zodat ze andere dingen kunnen doen, oudere mensen appreciëren vooral de veiligheid.”
Lees ook: hoe de autonome auto geprogrammeerd moet worden om te doden
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!