Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Is rijden met Waze onethisch?

Geschreven door Yeelen Möller op 23-01-2019

Tijdens een interview voor VRT Radio 1-programma ‘Bij Debecker’ stelde computerwetenschapper Tias Guns dat Waze gebruiken “onethisch” is. De app zou te ver gaan met het gebruik van sluipwegen, die niet berekend zijn op veel verkeer.

Een bekend tafereel voor Waze-gebruikers die de file op de snelweg proberen vermijden: plots een hele rij auto’s die allemaal identiek dezelfde route nemen door de kleine weggetjes om uiteindelijk weer op de snelweg of in de stad uit te komen. Dat kan voor file zorgen op die binnenwegen, omdat die niet berekend zijn op een grote hoeveelheid verkeer. Er zouden zelfs gevaarlijke situaties zich kunnen voordoen: “Je krijgt doorgaand verkeer op plaatsen waar je heel veel voetgangers en fietsers hebt”, aldus VRT-verkeersexpert Hajo Beeckman. Dat betekent dus meer risico’s op plaatsen waar die er normaal niet zijn.

Waar ligt de schuld?

Bij erg druk verkeer zorgen Waze-gebruikers dus ook voor opstoppingen buiten de grote verkeersassen die ze net vermijden uit vrees voor file. Maar wie moet daarvoor de verantwoordelijkheid opnemen? Tias Guns vindt dat Waze zelf een oplossing zou moeten voorzien: er moet een hiërarchie in de app komen, waardoor kleinere wegen minder snel worden getoond aan de gebruikers. Ook Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) deelt die mening. Maar wat met de gebruikers, de automobilisten zelf? Moeten zij niet gewoon op de hoofdwegen blijven? “De oorzaak ligt bij de slechte ruimtelijke ordening”, volgens Waze-communitylid Stefaan Schroeyers. “Wij volgen gewoon de wegcode.”

Wat is de oplossing?

Zoals steeds is er geen enkelvoudige, simpele oplossing voor dit probleem. België is een fileland eerste klas: de dichte bevolking en het haast even dichte wegennet, de talrijke wagens en vrachtwagens op onze wegen, de lintbebouwing, … ze zorgen er allemaal voor dat files haast onvermijdelijk zijn. En dat fileprobleem kan enkel met drastische en meervoudige maatregelen worden opgelost: minder verspreid wonen, meer werken vlakbij huis (of thuiswerken), betere infrastructuur voor het openbaar vervoer; het zijn maar enkele (potentiële) remedies voor de lange termijn die niet zonder slag of stoot kunnen worden geïmplementeerd. Maar ze zijn nodig om de opstoppingen op onze snelwegen te elimineren. Anders zullen mensen altijd op zoek gaan naar een sluipweggetje… met of zonder Waze.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten