Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Nog een Brusselse tunnel dicht voor werken

Geschreven door Olivier Duquesne op 26-01-2018

De Leopold II-tunnel in Brussel wordt volledig gerenoveerd. De werken zullen (minstens) 3 jaar duren en de tunnel zal daarom ’s nachts en in juli en augustus worden gesloten.

Na de Reyerstunnel wordt nu ook een andere ondergrondse verkeersas van Brussel fors onder handen genomen. Dat is nodig gezien het intensieve gebruik dat ervan wordt gemaakt. De Leopold II-tunnel wordt vanaf 1 mei 2018 volledig vernieuwd. De werken zullen 39 maand duren of meer dan 3 jaar (op voorwaarde uiteraard dat er geen vertragingen opduiken). Dat zal een impact hebben op de mobiliteit rond de Basiliek van Koekelberg en op het in- en uitgaande verkeer van de hoofdstad aan de westelijke kant. Het Brussels Gewest heeft een contract afgesloten met het consortium Circul 2020 (Besix, Jan De Nul en Engie Fabricom) voor een bedrag van 463 miljoen euro, waar meteen het onderhoud aan de tunnel voor de komende 25 jaar na de renovatie bij is inbegrepen.

Sluitingen ’s nachts en in de zomer

De werken vereisen dat de tunnel ’s nachts volledig wordt gesloten, en tijdens de maanden juli en augustus van 2018, 2019 en 2020 ook overdag. Met zijn lengte van 2,5 kilometer is de tunnel een belangrijke verkeersas van de Kleine Ring. De sluiting ervan en het verminderde aantal rijstroken dat ongetwijfeld zal ontstaan zullen onvermijdelijk een impact hebben op de mobiliteit in de omgeving. Minister van mobiliteit Pascal Smet laat echter verstaan dat een algemeen plan is uitgewerkt, met omleidingen die ook met andere grote werken rekening houden. Bovendien wordt het aanbod van het openbaar vervoer uitgebreid.

Alles opnieuw

De werken zullen zo lang duren omdat het asbest moet worden verwijderd uit de Leopold II-tunnel. Bovendien moeten de zijwanden worden vervangen, de elektromechanische systemen worden vernieuwd, 800 kilometer elektrische kabels worden geplaatst, de waterdichtheid worden aangepakt en het wegdek worden verhoogd… Verder wordt een nieuw veiligheidssysteem geïnstalleerd, met om de 60 meter een camera. Er komen ook nog eens 17 nieuwe nooduitgangen. En tot slot wordt de tunnel gedecoreerd. Als alles volgens plan verloopt, kunnen automobilisten dit nieuwe decor in 2021 komen verkennen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten