Corona en de halfgeleidercrisis hebben spanningen veroorzaakt op de mondiale automarkt. Het leveringsprobleem van elektronische chips aan autofabrieken heeft de levertermijnen voor nieuwe auto's aanzienlijk verlengd. Tegelijkertijd zijn tweedehands auto's nog nooit zo populair geweest. Dit zet druk op hun prijzen, die stijgen. Dit heeft allemaal gevolgen voor wie binnenkort Brussel niet meer mag binnenrijden met zijn diesel van vóór 2011. De toegestane emissienormen in de LEZ (de 19 gemeenten) zullen vanaf 1 januari 2022 namelijk strenger worden, waardoor Euro 4-diesels uit de hoofdstad worden geweerd.
Te laat
Om budgettaire of emotionele redenen hebben veel automobilisten tot het laatste moment gewacht met het bestellen van een nieuw voertuig om het verbod in de lage-emissiezone te omzeilen. Voor sommige nieuwe modellen zijn de vertragingen echter zo groot, soms verscheidene maanden, dat het risico bestaat dat de auto pas na de uiterste datum van 1 januari en zelfs na de overgangsperiode van drie maanden kan worden geleverd.
Ook bij de (bijna) nieuwe stockwagens en de tweedehands voertuigen beantwoordt het aanbod niet altijd aan de vraag. Bovendien heeft een oververhitting van de markt de neiging om de prijzen van tweedehands voertuigen met Euro 5- of Euro 6-motoren op te drijven. Als gevolg daarvan moeten kandidaat-kopers hun plannen soms herzien en kiezen voor een kleiner of minder goed uitgerust model.
Geen extra tolerantie
Er gaan stemmen op dat het Brussels Gewest zijn tijdschema zou moeten aanpassen of op zijn minst nog gedurende enkele maanden meer begrip zou moeten tonen. Er was sowieso al gepland om een waarschuwing te sturen naar de mensen die in de periode van januari tot maart 2022 in Brussel zouden rondrijden met een Euro 4-dieselwagen. De boete van 350 euro zou echter pas vanaf 1 april worden verzonden.
Naar het verzoek om deze tolerantieperiode te herzien in het licht van de huidige leveringstermijnen van nieuwe auto’s heeft de overheid momenteel echter geen oren. Bovendien herinneren we er nog aan dat de Brusselse regering heeft besloten om de diesels voorgoed uit de stad verbannen in 2030, en alle auto's met verbrandingsmotor (benzine, cng, lpg en zelfs hybrides) in 2035.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!