Steeds meer steden beperken de toegang van auto's tot het centrum. New York zal de eerste stad in de Verenigde Staten zijn die deze trend volgt. Net als de London Congestion Charge, zal een dagelijkse vergoeding in rekening worden gebracht voor toegang tot een bepaald gebied van Manhattan. De maatregel, waarover maandag is gestemd, zal naar verwachting in 2021 in werking treden. De tol moet $12 per dag bedragen voor een auto (€10,71) en $25 voor een vrachtwagen (€22). Het bedrag is nog niet definitief vastgesteld, maar deze belasting zal worden toegevoegd aan de tolgelden voor bruggen en tunnels in New York.
Nu een wereldwijd fenomeen
Stedelijke tolheffing wordt een wereldwijd fenomeen. Oslo en Bergen (Noorwegen) hebben in 1990 de aanzet gegeven tot de beweging met een "Ring"-tol. In Azië speelde Singepare een voortrekkersrol met een stedelijke tolheffing vanaf 2006, in Europa sprongen Stockholm (2006), London en Berlijn (allebei 2008) op de ecokar. Milaan wordt in 2011 toegevoegd aan de lijst van betalende steden. Sindsdien zijn er vele andere steden bij deze club aangesloten, zoals Parijs. Nairobi, Kenia en San Francisco zouden de volgende kunnen zijn. China denkt er ook over na.
Dit gebeurt door middel van een traditionele tolheffing, online betalingstaks of een vignet. Er zijn ook verkeersbeperkingen zoals in Antwerpen, Brussel, Brussel, Rotterdam, Madrid, Lissabon en de meeste Italiaanse en Duitse steden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!