Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Meer verdienen, meer betalen na verkeersovertreding?

Geschreven door Kevin Kersemans op 31-01-2023

Wie meer verdient, zou ook een hogere boete moeten betalen na een verkeersovertreding. Althans volgens een wetsvoorstel van de PS, die meer heil ziet in inkomensafhankelijke boetes dan in een rijbewijs met punten.

De federale regering heeft onlangs bekendgemaakt dat er voor het einde van de huidige legislatuur een rijbewijs met punten zou komen, maar het is een publiek geheim dat de Franstalige socialisten daar geen voorstander van zijn. Zo heeft PS-Kamerlid Laurence Zanchetta volgens Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen een wetsvoorstel ingediend dat de onveiligheid in het verkeer op een andere manier zou moeten bestrijden.

LEES OOK – Rijbewijs met punten: voor het einde van de legislatuur

Het gaat namelijk om een systeem van inkomensafhankelijke boetes. Kortom: wanneer je wordt betrapt op een verkeersovertreding zou je dus meer moeten betalen naargelang je meer verdient. Zoals dat bijvoorbeeld in Scandinavische landen of in Zwitserland ook al het geval is.

Tot 3 keer meer

Concreet zou je volgens het voorstel de 'standaardboete' betalen als je jaarlijks netto-inkomen lager ligt dan 69.549 euro. Daarboven wordt het bedrag afhankelijk van je inkomensschijf vermenigvuldigd met 1,32 tot 3. Wie jaarlijks netto meer dan 154.409 euro verdient, zou dus een drie keer zo hoge boete moeten betalen dan de laagste inkomens.

De idee erachter is natuurlijk dat een boete van 174 euro voor pakweg niet-handenvrij bellen tijdens het rijden minder pijn doet naarmate je meer verdient. Tegenstanders zeggen dan weer dat een rijbewijs met punten rechtvaardiger is. Daarover wordt in ons land al sinds 1990 gesproken – België is een van de weinige Europese landen waar het nog niet van toepassing is. Het is dan ook maar de vraag in welke mate het wetsvoorstel van Zanchetta ergens toe zal leiden...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten