Moia: achter die naam schuilt een nieuw merk van de VW-groep. De onafhankelijke eenheid is gebaseerd in Berlijn en profileert zich als een mobiliteitsaanbieder. Toch zou het merk zijn eigen model moeten hebben, waarschijnlijk een zelfstandig rijdende elektrische auto. In elk geval zal Moia mobiliteitsdiensten op aanvraag aanbieden. Temeer omdat VW in zijn communiqué duidelijk aangeeft dat Moia zich ook richt tot “zij die geen eigen auto hebben”. Bovendien wil VW aantonen dat het ook mogelijk is om mobiliteitsoplossingen aan te bieden “buiten Silicon Valley”. Een kleine steek onder water naar Apple, Tesla en Uber.
200 personen
Tegen eind 2017 zal Moia 200 mensen tewerkstellen. Die zullen vooral in Berlijn en Hamburg aan de slag zijn. Volkswagen wil het merk echter ook uitbreiden naar de Verenigde Staten, China en Latijns-Amerika. De eerste etappe wordt de lancering van een boodschappendienst à la Uber en een pakjesdienst via een app. Die valt terug op de expertise van Gett, dat al in 100 steden in de wereld actief is. De tweede stap wordt “holistisch” vervoer, of multimodale oplossingen om het openbaar en individueel vervoer “efficiënter” te maken. De eerste testprojecten zijn al gepland voor 2017.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!