We horen en lezen de laatste tijd veel over zelfstandig rijdende auto's, die geen bestuurder nodig hebben; hoogtechnologische voertuigen waarvan hun ontwikkelaars beweren dat ze het onvoorspelbare toch zien aankomen. Maar men communiceert doorgaans veel minder over de ongevallen waarbij deze prototypes betrokken geraken. Zo kenden de Google Cars al meerdere aanrijdingen, maar onderlijnt het Californische bedrijf dat ze daarbij nooit in fout waren. Dat is echter onmogelijk na te gaan, aangezien aanrijdingsformulieren in Californië als vertrouwelijk worden beschouwd en dus niet mogen worden vrijgegeven.
De 20 auto's die Google laat rondrijden, zijn alles samen al in 11 ongevallen betrokken geraakt sinds het project 6 jaar geleden werd opgestart, zo vertelt Chris Urmson, programmadirecteur van het project rond de zelfstandige auto's aan het agentschap France Presse. Hij voegt daar snel aan toe dat hun Google Cars in geen enkele van die ongevallen in fout waren, want ze werden bijna altijd langs achteren aangereden, hoofdzakelijk aan verkeerslichten. Verder zijn er ook een paar zijdelingse aanrijdingen geweest, maar daar ging het telkens om een door een mens bestuurd voertuig dat een stopbord had genegeerd.
Google lijkt dus meer dan ooit overtuigd van het nut van de zelfstandige auto die dankzij de elektronica sneller kan reageren dan een mens, al geeft Urmson wel toe dat hun auto's soms de realiteit van de snelheid en afstanden niet zullen kunnen uitschakelen. Maar het is wel duidelijk dat bijvoorbeeld rijstrookwissels op het allerlaatste moment, die andere weggebruikers in gevaar brengen, naar het verleden worden verwezen. Volgens Google hebben hun auto's samen al 2,7 miljoen testkilometers gereden, waarvan het grootste deel in de stad. Let wel: er zit altijd iemand aan het stuur uit veiligheidsoverwegingen om in te kunnen grijpen bij het minste technische defect.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!