Een groot deel van de populaire en toeristische Parijse wijken zal autovrij worden gemaakt. Bovendien is het stadsbestuur van plan om vanaf 2022 een ZTL (Zone à Trafic Limité) in te voeren in verschillende wijken rond belangrijke punten zoals het Louvre, het Centre Pompidou en het Île de la Cité. De ZTL is al bekend in Italië, waar steden en dorpen deze zones hebben ingevoerd die voorbehouden zijn voor de bewoners en, soms na registratie, voor hun gasten of de gasten van hotels. In Spanje heeft Madrid een soortgelijke zone ingesteld. De stadscentra van veel Duitse en Nederlandse steden zijn ook georganiseerd met beperkte of gereserveerde wegen. En in ons land heeft de stad Gent eveneens een circulatieplan uitgewerkt dat de doortocht door het stadscentrum verhindert.
Van het 4e tot het 7e arrondissement
Het 4e arrondissement zou dus volledig in een ZTL moeten liggen, evenals een groot deel van het 5e, 6e en 7e arrondissement. Het project bevindt zich nog in de eerste overlegfase. Je mag er zeker van zijn dat parkeerbedrijven en hotels zullen lobbyen om wegen te behouden voor toegang tot hun faciliteiten. Maar het lijkt zeker dat de Rue de Rivoli, bijvoorbeeld, niet langer toegang zal geven tot de Concorde vanaf de Bastille. Ook zal je Parijs niet meer kunnen doorsteken om files op de Périphérique te vermijden.
De Parijse autoriteiten willen deze ZTL al in 2022 invoeren. Er moeten nog veel hindernissen worden overwonnen, zoals de controle van de voertuigen die de ZTL binnenrijden (in Italië worden camera's gebruikt om mensen te bekeuren). Ook zal een oplossing moeten worden gevonden voor de gasten van de Parijzenaars in de door de ZTL getroffen straten, de werknemers en winkeliers, de toegang tot de bestaande ondergrondse parkeergarages, de toeristenbussen, de toeristen die in de getroffen wijken verblijven, de automobilisten met een handicapkaart en de bezorgers. Het kan dus zijn dat je bepaalde stappen zal moeten ondernemen om binnen te mogen rijden, zoals je registreren om op bepaalde data en onder bepaalde voorwaarden toegang tot de ZTL te vragen. Zoals in Italië en Madrid, dus...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!