In de ogen van het gerecht, zonder taxibord op het dak – of tenminste zonder licentie – mag niemand personen vervoeren voor taxiritten in Brussel. Dat betekent vooral dat de service UberPOP met niet-professionele chauffeurs illegaal is in de hoofdstad. Een rechter van de handelsrechtbank van Brussel, de Nederlandstalige vleugel, heeft bevestigd dat “chauffeurs die niet beschikken over de autorisatie voorzien door artikel 3 van de ordonnantie van 27 april 1995” geen ritten mogen aanbieden, ongeacht de voorgestelde service (met name smartphone-apps). Dat zet Uber dus buiten spel om goedkope taxi te spelen in het Brussels Gewest. Dit vonnis bevestigt een rechterlijke beslissing die al in september 2015 werd genomen. Uber riskeert een boete van €10.000 per overtreding, met een maximum van 1 miljoen euro. In het vonnis werd echter geen uitspraak gedaan over UberX dat professionele chauffeurs gebruikt. Uber heeft ook gereageerd. Deze uitspraak zou “geen onmiddellijke impact” hebben op zijn activiteiten in België, aangezien zijn UberX-chauffeurs over de “vereiste licenties” beschikken.
Taxi’s 1 – Uber 0
Niettemin is het een overwinning voor de taxichauffeurs die slecht overweg konden met de concurrentie – en de tarieven – van Uber, terwijl taxi’s onderworpen zijn aan (dure) licenties, quota en restrictieve belastingregels. Het is ook een klap voor de politieke wereld, aangezien Brussel een ‘Smart City’ wil worden. In de ogen van sommige politici maken diensten als Uber deel uit van de antwoorden op mobiliteitsvraagstukken. De Brusselse regering heeft echter geen nieuwe regelgeving kunnen invoeren die de digitale diensten integreert. Minister van Mobiliteit, Pascal Smet, geeft van zijn kant aan dat zijn kabinet “het vonnis analyseert”. Bewijs van enig ongeloof.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!