Renault heeft nog een plek gevonden om zijn autonome Zoé te testen. Samen met de universiteit van Parijs-Saclay, de Transdev-groep, IRT SystemX en het Instituut Vedecom heeft het merk de ‘Paris-Saclay Autonomous Lab’ opgericht, een testproject voor verschillende diensten met autonome voertuigen. Concreet zijn er twee scenario’s die worden uitgetest met autonome voertuigen: een service met auto’s op aanvraag en een nachtelijke openbare vervoersdienst.
Zoé op aanvraag
Het eerste scenario gebruikt drie prototypes van de Renault Zoé Cab, een zelfrijdende Zoé met een grote vleugeldeur aan de rechterkant om in te stappen in het aangepaste interieur, waarbij de voorste passagier naar de achterpassagiers kijkt. Wie een lift wil naar een bestemming binnen de campus, moet de auto gewoon ‘bellen’ met een specifieke app, waarna de auto hem komt ophalen. Als er onderweg een andere passagier is met hetzelfde traject, stopt de wagen ook om die persoon op te pikken. De dienst werkt met specifieke ophaal- en afzetpunten vlakbij de meest bezochte plaatsen op de campus.
Openbaar vervoer ’s nachts
Het tweede dienstmodel dat wordt getest in de Paris-Saclay Autonomous Lab is een aanvulling op het openbare vervoer van Saclay. Een autonome i-Cristal-shuttle rijdt van 0:30 uur tot 3 uur ’s nachts rond op de bestaande busstroken en vervoert mensen tussen 4 haltes op een afstand van 6 kilometer. Zo kan er nog een dienstverlening zijn zonder dat er personeel ’s nachts moet uitrukken. Beide projecten moeten de basis vormen voor een volledig autonoom transportsysteem, en bovendien Renault helpen om de technologie van autonome wagens op punt te stellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!