Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Robotaxi's binnenkort toegelaten in Duitsland?

Geschreven door Frédéric Kevers op 15-02-2021

Op verzoek van de autoconstructeurs zou Duitsland een wet kunnen aannemen die het gebruik van autonome taxi's en bussen mogelijk maakt op de openbare weg.

De verschillende actoren in de Duitse auto-industrie hebben bij de regering een verzoek ingediend om een regeling voor het verkeer van autonome voertuigen op de openbare weg in te voeren. Een regelgeving die vervolgens op internationaal niveau ontwikkeld zou kunnen worden. Op 10 februari heeft het kabinet van bondskanselier Angela Merkel een wetsvoorstel gepresenteerd waarmee zogenaamde autonome voertuigen van niveau 4 op de openbare weg zouden kunnen rijden binnen afgebakende gebieden. In eerste instantie zou het gaan om robotaxi's en autonome bussen. Het doel is dat dit reglement vanaf 2022 in werking treedt.

Een stapje voor

Door een dergelijke wetgeving in te voeren, zouden Duitsland en zijn auto-industrie een grote stap voor hebben op de internationale concurrentie voor de ontwikkeling van autonome voertuigen. Een wens die ook Andreas Scheuer heeft, de Duitse minister van Transport, die aan het persagentschap DPA verklaarde: "We willen autonome auto's en bussen die passagiers op aanvraag naar hun bestemming brengen, en die zich vervolgens zelf terug in de parking zetten."

Voor Daimler en Volkswagen zou de introductie van een dergelijk reglement de ontwikkeling van autonome deelauto's (robotaxi's) gemakkelijker maken en hen een voorsprong geven op de internationale markt, zeker als de internationale reglementering zich op de Duitse zou baseren. Dat zegt ook de VDA, de vereniging van Duitse constructeurs en toeleveranciers: "De kennis en de ervaring die tijdens dit proces in Duitsland kunnen worden opgedaan, bieden de mogelijkheid om te worden gebruikt als basis voor een Europees wettelijk kader en een internationale regelgeving."

De positie van Daimler en Volkswagen verschilt echter in dit opzicht, waar de eerste geen eigen robotaxi ontwikkeld en liever investeert in NVidia voor de autonomisering van particuliere wagens, terwijl VW een specifiek departement heeft opgericht voor de ontwikkeling van een autonoom model en van de gedeelde mobiliteit als een dienst.

Electorale tijdsnood

Hoewel de goedkeuring van een dergelijke wet de regelgeving weer op hetzelfde niveau als de nieuwste technologie zou brengen, waar ze doorgaans achterblijft, zal een dergelijk vooruitzicht afhankelijk blijven van de Duitse verkiezingskalender. De volgende algemene verkiezingen in Duitsland staan namelijk gepland op 27 september, wat een kortere tijdspanne geeft om de wet goed te keuren, wetende dat er binnen de resterende tijd rekening moet worden gehouden met een zomervakantie van 2 maanden.

De vertrekkende regering heeft dus nog tot eind juni om deze wetgeving goed te keuren, terwijl een dergelijk proces doorgaans enkele weken in beslag neemt. Anders lijkt het erop dat er voor 2022 geen besluit zal worden genomen, waardoor de Europese wetgeving eerst zou kunnen schieten en zijn visie zou kunnen opleggen, in plaats van de Duitse constructeurs een gunstige en zelfgedefinieerde context te bieden.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten