Tot nog toe was het Sartre-project een louter virtuele aangelegenheid, maar nu heeft er ook een eerste test in real life plaatsgevonden. Daarbij volgde een auto een vrachtwagen, zonder dat de bestuurder van de auto iets hoefde te doen: het Sartre-systeem zorgde ervoor dat de auto netjes de vrachtwagen bijbeende. Binnen dit systeem meet elke auto in de kolonne de afstand tot zijn voorligger, zijn snelheid en zijn draairichting, om zijn eigen gedrag daaraan aan te passen. Deze eerste test vond plaats op de testpiste van Volvo, in het Zweedse Goteborg en verliep vlekkeloos en zonder incidenten.
Sartre is een Europees project dat de financiële steun geniet van de Europese Commissie en bedoeld is om auto's in een kolonne te doen rijden. De naam is een acroniem voor Safe Road Trains for the Environment. Ieder voertuig kan op ieder moment de kolonne verlaten. Het voordeel van dit systeem is niet alleen dat de bestuurder van de 'volgers' niets meer hoeft te doen, maar dat ze bovendien minder verstoken. Doordat minder menselijke ingrepen nodig zijn, wordt tegelijk het risico op ongevallen verkleind. En tot slot zou het systeem ook de verkeersdoorstroming enigszins bevorderen, aangezien de verschillende voertuigen uit de kolonne zich met erg hoge snelheden verplaatsen, maar toch dicht bij elkaar blijven.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!