Als je denkt dat wij hier veel belastingen moeten betalen op onze auto, dan moet je maar eens kijken naar Singapore. Om daar met de auto te mogen rijden, moet je fors betalen. Elke eigenaar moet daar namelijk een licentie (Certificate of Entitlement) hebben, die steeds meer gegeerd is. En die kost een fortuin.
Harde hand
Tot op heden slikte de bevolking deze licentieplicht ondanks de hoge prijs, maar daar zou binnenkort verandering in kunnen komen. In Singapore staat het verkeer tijdens de spitsuren namelijk vast in talrijke files. En nu de overheid het aantal eigenaarslicenties heeft beperkt, is het bezitten van een auto fors duurder geworden. Bovendien is het openbare vervoer in het land allesbehalve efficiënt. Kortom, het volk mort…
Buitenissig
De basisbedoeling van de beruchte licentie is om het verkeer vlotter te laten verlopen op het beperkte wegennet. Daarnaast moet er bovendien nog overal tol worden betaald. Om een idee te geven van het vereiste budget: de koper van een Toyota Corolla betaalt ongeveer 31.000 dollar voor een licentie, waardoor de totale aankoopprijs van de auto omgerekend uitkomt op 72.000 euro. De enige troost is dat de licentie tien jaar geldig is. Het is dus geen verrassing dat de bevolking van Singapore aan de overheid vraagt om een onderscheid te maken tussen zij die een auto nodig hebben voor het werk of hun gezin en zij die gewoon meerdere auto’s willen hebben om hun sociale status te verhogen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!