Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Skoda werkt aan autonome autokonvooien

Geschreven door Frédéric Kevers op 19-11-2020

Skoda gaat samenwerken met de technische universiteit van Ostrava (Tsjechië) om 'Follow the Vehicle' te ontwikkelen, een project voor autonome autokonvooien.

Voor velen ligt de toekomst van mobiliteit in steden en intelligente transportsystemen. De automatisering van het wegverkeer zal een hoeksteen zijn van deze mobiliteit. Het is in dit opzicht dat Skoda de krachten bundelt met de technische universiteit van Ostrava (VSB) om geautomatiseerde rijhulpmiddelen te ontwikkelen onder het project 'Follow the Vehicle'. Daarvoor levert de Tsjechische constructeur 2 Superb iV's voor een reeks tests op de universiteitscampus.

Een slimme en efficiënte mobiliteit vereist een samenwerking tussen de infrastructuur en de voertuigen in het verkeer. Maar de voertuigen moeten ook onderling in contact blijven. Skoda en de VSB werken daarom aan de rijhulpsystemen en de geconnecteerde communicatie. Václav Snásel, rector van de universiteit, licht toe: "Autonoom rijden vereist een multidisciplinaire aanpak, en door actief samen te werken, hebben we principes en effectieve allianties opgezet tussen experts van de universiteit en van de ontwikkelingsafdeling van Skoda. We denken dat we deze samenwerking zullen versterken in de toekomst en de professionele ontwikkeling zullen bevorderen, terwijl we nieuwe en jonge onderzoekers willen betrekken, waarvan de Tsjechische auto-industrie zal profiteren."

2 auto's, 1 bestuurder

Om het concept samen te vatten, worden er 2 auto's gebruikt met maar 1 bestuurder, die achter het stuur zit van de auto voorop. Het is die persoon die de verschillende rijparameters bepaalt: de route, snelheid, rijstrook, enzovoort. De nodige gegevens voor de besturing, de snelheid en het remmen worden doorgegeven via radiosignalen aan de autonome auto die de leidende auto volgt op een afstand tot 10 meter. De twee wagens zijn uitgerust met een digitale code en Car-to-X-technologie dat voor de communicatie tussen de testvoertuigen, andere voertuigen en de wegeninfrastructuur zorgt. De gegevens worden uitgewisseld via de ETSI ITS-G5-standaard voor communicatie tussen voertuigen en de mobiele netwerken 4G en 5G.

Met behulp van verschillende sensoren, standaard voorzien of toegevoegd voor de noden van de studie, camera's en radars, kunnen de twee voertuigen hun omgeving vastleggen in 3D en verschillende gegevens gebruiken, zoals hun positie of de rijparameters, om het verkeer in realtime te volgen en een verplaatsing in alle veiligheid te garanderen. Als het concept werkt, maakt hij het mogelijk om - in eerste instantie - het aantal bestuurders drastisch te verminderen door 'konvooien' te creëren en de risico's te beperken die verband houden met de menselijke factor. Op lange termijn zou de menselijke bestuurder zelfs volledig kunnen worden weggewerkt, mits de infrastructuur voldoende is uitgerust en geconnecteerd om effectief te kunnen communiceren met autonome voertuigen.

Dergelijke projecten zullen het mogelijk maken om te bepalen wat de precieze behoeften zijn voor de rijhulp-, communicatie- en infrastructuursystemen om een volledig autonoom en interactief verkeer mogelijk te maken in stedelijke en voorstedelijke gebieden. We kunnen ons dan ook voorstellen dat pendelaars, zodra ze in een bepaald gebied aankomen bij het naderen van de stedelijke centra, hun voertuig door het systeem laten overnemen en laten integreren in een autonoom konvooi, afhankelijk van de eindbestemming. Dat zou een oplossing kunnen vormen voor files via een dynamisch en geautomatiseerd verkeersbeheer.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten