Het witte tapijt op het wegdek verbergt de wegmarkeringen. Bestuurders gaan dan soms anders en vaak meer intuïtief rijden. De sporen die ze zo achterlaten, maken het mogelijk om de ruimte in te schatten die door het gemotoriseerde verkeer wordt gebruikt. Zo kan worden bepaald hoe de publieke ruimte beter kan worden verdeeld tussen de verschillende gebruikers. Dat fenomeen heet sneckdown. Door rekening te houden met de breedte van de voertuigen, is het zo mogelijk om aan het licht te brengen op welke plaatsen geen ruimte moet worden gelaten voor het gemotoriseerd verkeer. Op die manier kunnen de infrastructuurbeheerders gemakkelijker een nieuwe indeling bedenken van de ruimte ten voordele van fietsers en voetgangers, door de trottoirs te verbreden of meer plaats te maken voor een fietspad. Het kan ook helpen om de wegbelijning te hertekenen of om een verkeerseiland te installeren dat de doorstroming voor alle gebruikers verbetert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!