Het wordt steeds eenvoudiger om een elektrische auto te hebben. Het gemiddelde rijbereik neemt sterk toe en de laadpalen schieten als paddenstoelen uit de grond. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, want die verschillende laadpassen en speciale EV-applicaties blijven een bron van frustratie. En nu steeds meer particulieren zich via de Vlaamse EV-premie laten overhalen om een elektrische auto te kopen, wordt ook de kostprijs van een laadsessie een punt van aandacht.
Niet gevreesd, Europa maakt werk van wat de "infrastructuur voor alternatieve brandstoffen" genoemd wordt. Die Europese verordening verplicht de lidstaten niet alleen om voldoende laadinfrastructuur te voorzien (zoals een laadstation om de 60 kilometer op de snelweg tegen 2025), maar stelt ook dat de gebruikers van elektrische auto's duidelijke informatie moeten krijgen over de prijzen aan de laadpalen.
Betalen met bankkaart
Tegen 13 april 2024 moeten alle nieuwe snellaadpalen (met een vermogen van minstens 50 kW) duidelijk afficheren wat een laadbeurt zal gaan kosten in euro per kWh, naar analogie met de literprijs bij klassieke brandstoffen. Naast de verplichting om de prijzen duidelijk te afficheren, zullen gebruikers van elektrische auto's ook via digitale kanalen toegang moeten hebben tot realtime informatie over laadprijzen en beschikbaarheid van laadpunten. Deze transparantie zal het voor EV-eigenaars gemakkelijker maken om kosten te beheren en efficiënter te plannen.
Bovendien zullen die laadpalen ook bankkaarten moeten aanvaarden, zonder meerprijs tegenover een bepaalde laadpas of een specifieke EV-app - zoals dat nu vaak het geval is. Opgepast: het gaat om nieuwe snellaadpalen. Bestaande installaties hebben nog de tijd tot 2027 om zich aan deze verordening aan te passen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!