Uit een gezamenlijke studie van een Frans consultancybureau en Kantar TNS (een bedrijf gespecialiseerd in marketingstudies) blijkt dat stadsbewoners hun houding ten opzichte van hun auto door de maanden heen zien veranderen. De reden daarvoor is dat ze zich dankzij allerlei apps (autodelen, Uber,…) anders verplaatsen en steeds minder gebruik maken van hun eigen auto.
Schokkende resultaten
Concreet werden voor dit onderzoek 24.000 stadsbewoners van over de hele wereld geïnterviewd. Daaruit bleek dat 75 procent van de ondervraagden aangaf smartphone-apps te gebruiken om hun verplaatsingen te organiseren en dat 22 procent van hen verduidelijkte dat mobiliteitsdeeldiensten hun belangrijkste manier waren geworden om zich te verplaatsen. Een ander gegeven dat uit het onderzoek naar boven kwam, is dat 27 procent van de respondenten aangeeft minder te rijden dan zes maand geleden. Achter dat mondiale gemiddelde gaan wel grote plaatselijke verschillen schuil. De verhouding schommelt namelijk van 24 procent in New York over 34 procent in Parijs tot 43 procent in Mumbai. Van de 22 procent ondervraagden die helemaal geen auto hebben, gaf de meerderheid als reden de files op, vooral dan als je je regelmatig tijdens de spitsuren moet verplaatsen.
Constante evolutie
Met dergelijke resultaten verbaast het dus niet dat autoconstructeurs investeren in nieuwe mobiliteitsdiensten. Om het onderzoek af te ronden, verklaarde mobiliteitsspecialist bij Kantar TNS Rio Lopes trouwens: “De technologie verandert de manier waarop mensen hun verplaatsingen in de stad organiseren radicaal. Constructeurs en spelers uit de mobiliteitssector moeten rekening houden met die veranderingen en erop anticiperen.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!