Telewerken wordt steeds populairder, zeker met de quasi-verplichting van de overheid om thuis te werken als gevolg van de lockdownmaatregelen tijdens deze Covid-19-pandemie. Thuiswerken wordt ook als oplossing naar voor geschoven voor het fileprobleem in ons land, met minder pendelaars op de weg en dus minder drukke spitsuren. Maar volstaat enkel telewerken om ons fileprobleem op te lossen, of is er meer nodig dan dat? Dat is de aanzet geweest voor dit onderzoek van het Federaal Planbureau, waarbij werd gekeken naar de impact op de verkeerscongestie als we volgens een ideaal scenario tegen 2040 met 40% van de werknemers 2 dagen per week thuiswerken.
De resultaten van het onderzoek zijn licht teleurstellend: in dit hypothetische scenario zouden we maar 1,2% minder kilometers afleggen met de auto over heel België. Het woon-werkverkeer zou wel met 5,8% afnemen, maar andere verplaatsingen met de auto (winkel, ontspanning, ...) zouden dan weer vaker gebeuren (+1,3%), aangezien ze niet of minder worden gecombineerd onderweg van of naar het werk.
Grootste verschil in Brussel
Ondanks die zwakke totale daling zou er wel een verschil te merken zijn in de spitsuren en op de snelwegen, aangezien die andere verplaatsingen vooral in de buurt van mensen thuis gebeuren. Vooral het pendelverkeer naar Brussel zou met 23% afnemen als we meer zouden thuiswerken, wat voor een snelheidsverhoging van 8% zorgt op de grote verkeersassen in ons Hoofdstedelijk Gewest. In totaal zou de verkeersdrukte in Brussel met 12,2% dalen volgens het Planbureau. De andere grootsteden in ons land zouden dan weer minder geraakt worden door een toename van telewerken.
Sterker nog: er wordt ingeschat dat we tegen 2040 nog eens 9,7% meer kilometers zullen afleggen met de auto als er de komende tijd niets verandert aan onze woon-werkverplaatsingen. Gaan we uit van het droomscenario qua telewerken van hierboven, dan is dat nog 8,4%. Een verbetering, maar niet voldoende om de toenemende verkeersdrukte tegen te gaan de komende jaren. Het Planbureau pleit dan ook voor een grootschalige aanpak om ervoor te zorgen dat mensen minder snel geneigd zijn om de auto te nemen, of het nu voor het werk is of voor in de vrije tijd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!