Geeft Duitsland dan toch toe? De Autobahn zou de ongelimiteerde secties schrappen en een algemene maximumsnelheid van 130 km/u gaan hanteren. Zelfs de automobielclub ADAC positioneert zich niet langer als verdediger van de vrije snelheid en doet dat op basis van een eigen studie. Daarin speelt de veiligheid slechts een kleine rol, de ADAC keert zijn kar omwille van de nefaste invloed van hoge snelheden op het brandstofverbruik en dus op de schadelijke emissies. Er is ook een sociaal aspect: een maximumsnelheid van 130 km/u zou de heerschappij van grote en krachtige voertuigen aan banden leggen.
Neen. Het amandement dat de verkeerswetgeving zou veranderen naar een "Tempo 130"werd wederom verworpen door de Bundesrat en dat met een ruime meerderhuid. De onbegrensde snelheid blijft dus nog even wat hij momenteel is. Maar dat het een discussiepunt zal blijven, staat vast. Intussen regent het alternatieve voorstellen. Die Grünen kwamen onlangs met een opmerkelijk voorstel op de proppen. De groene partij pleitte voor een maximumsnelheid van 130 km/u, behalve voor elektrische voertuigen. Lees meer bij de collega' van AutoWereld.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!