Tesla gaat zijn volledige netwerk van superchargers ter beschikking stellen van elektrische modellen - of plug-in hybrides - van andere merken in Noorwegen. Tesla zou niet alleen over een dichter en rijker netwerk beschikken dan de concurrentie, maar zou ook tarieven aanbieden die tot 75% goedkoper zijn. Maar wat betekent dit voor Tesla-eigenaren?
Een kwestie van subsidies
De bereidheid van Tesla om zijn superchargerstations open te stellen voor concurrerende merken is het resultaat van een voorwaarde die is opgelegd door de regering van de provincie Vestland in Noorwegen. Vestland verleent subsidies voor oplaadstations op voorwaarde dat deze voor alle merken toegankelijk zijn. Tesla wil zijn netwerk van Superchargers uitbreiden met subsidies, dus zal het eigenaars van andere merken van EV's moeten toestaan om elektriciteit te tanken bij zijn laders. Uiteraard zullen deze subsidies moeten worden terugbetaald als Tesla zijn belofte niet nakomt qua universele toegankelijkheid.
CCS en scherpe tarieven
Met een dichter netwerk met gemiddeld 10 of meer laadstations per Supercharger-station, waar Ionity er bijvoorbeeld doorgaans 4 heeft, zou het netwerk van Tesla zeer aantrekkelijk zijn voor gebruikers van elektrische voertuigen. Vooral omdat de Amerikaanse fabrikant op technisch vlak zijn Superchargers heeft aangepast zodat ze sinds 2019 compatibel zijn met CCS-stekkers.
Hierdoor krijgt elk compatibel voertuig toegang tot snelladen, terwijl een uiterst scherp tarief wordt gehanteerd. Momenteel is de prijs per kW tot 4 keer goedkoper dan de concurrentie. Bovendien, gezien het aantal laadstations dat Tesla aanbiedt, zal de wachttijd in eerste instantie korter zijn.
De keerzijde van de medaille
Voor Tesla snijdt het openstellen van zijn Superchargers echter aan twee kanten. Als exploitant van laadstations zou de operatie volledig ten voordele zijn van Tesla. Maar qua klantenservice en verkooptechnisch liggen de zaken ingewikkelder.
Ten eerste zouden de Superchargerstations worden ingenomen door eigenaars van andere merken van elektrische voertuigen, waardoor Tesla-klanten hun gebruikelijke gemak, snelheid en comfort van het opladen zouden verliezen. Daarnaast zou deze openstelling, als die zich zou uitbreiden naar Europa of wereldwijd, Tesla een van zijn sterkste verkoopspunten doen verliezen: zijn exclusieve oplaadnetwerk, dat zowel dichter als efficiënter is dan concurrerende netwerken. Veel Tesla-kopers hebben juist om die reden voor de Amerikaanse constructeur gekozen... Zullen ze dat nog steeds doen als ze met een auto van een ander merk gebruik kunnen maken van het Supercharger-netwerk?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!