In een gesprek met onze collega’s van het Britse Autocar betreurt Gill Prat, verantwoordelijke voor de onderzoeksafdeling van Toyota, dat de spelers in de wereld van de zelfrijdende auto tegen elkaar ‘racen’ om zo snel mogelijk een hoog niveau te bereiken. Ter herinnering: er bestaan officieel 5 niveaus (eigenlijk 6 als je rekening houdt met niveau 0, zonder enige rijhulp). Volgens Prat schaadt de strijd tussen constructeurs om niveau 2 (handenvrij rijden), niveau 3 (rijden zonder op de weg te moeten letten) en niveau 4 (de bestuurder moet helemaal niets meer doen) te halen de reële ontwikkeling van de technologie.
Onzinnig
“Deze overdreven fixatie op de verschillende niveaus is onzinnig”, zo vindt hij. Daarbij, zo merkt hij op, haalt een auto met de capaciteit van niveau 3 of 4 die nog in testfase verkeert en dus toezicht nodig heeft van een menselijke operator de facto slechts niveau 2. Prat vindt het verstandiger om zelfrijdende auto’s te klasseren volgens het aantal verschillende situaties die hun systemen aankunnen. Dat zou de verwarring voor gebruikers verminderen. Want als zij niet inzien wat de beperking van hun auto zijn, kan dat leiden tot gevaarlijke situaties, zoals die Tesla-bestuurder een paar jaar geleden die Autopilot gebruikte alsof het niveau 4 aankon door onderweg een dvd te bekijken…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!