De Mirai, de eerste waterstofauto van Toyota voor ‘massaproductie’, verkoopt nog maar mondjesmaat, maar toch gelooft het bedrijf rotsvast in de technologie. De Japanse reus kent die zeer goed, aangezien het eerste onderzoeksprogramma al uit 1992 stamt. Toyota slaagde er geleidelijk aan in om het formaat van de techniek te reduceren en vooral de kostprijs van de verschillende onderdelen ervan te drukken. Zo kost de aandrijflijn van de Mirai vandaag slechts 5 procent van die van de concept Toyota Highlander FCV uit 2008: 40.000 euro in plaats van… 800.000 euro minder dan tien jaar geleden. Daarmee kon de technologie voor het eerst commercieel op de markt worden gebracht. Maar het prijskaartje van de hele auto blijft wel nog bijzonder elitair: 70.000 euro ongeveer.
30.000 euro tegen 2025?
In het komende decennium wil Toyota die prijs nog gevoelig drukken. In Tokio vertelde Toyota’s directeur ‘business planning’ Naomichi Hata aan onze collega’s van Autocar: “Tegen het begin van de jaren 2020 brengen wij een nieuwe generatie brandstofcellen op de markt waarmee we een voorsprong zullen kunnen nemen”. Hij beweert dat Toyota tegen 2025 een waterstofauto op de markt wil brengen met een prijs vergelijkbaar met die van een hybride. Die zou een interessant alternatief kunnen vormen voor kilometervreters die vandaag nog bij diesel zweren, aangezien Toyota van plan is om de zelfontbrander uit zijn catalogus te schrappen. Tegen dan moet wel nog het immense probleem van de productie en de distributie van waterstof op grote schaal worden opgelost…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!