Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Mobiliteit / Meer files door Uber en Lyft?

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-05-2019

Een verkeersstudie in San Francisco geeft aan dat ride-sharingdiensten bijdragen aan meer files. Hetzelfde is ook al vastgesteld in New York. Lyft geeft kritiek op de methodologie van het onderzoek.

Een studie gepubliceerd in Science Advances geeft aan dat de files in San Francisco zijn toegenomen door ride-sharingdiensten via een app, zoals die van Uber en Lyft. De studie bevestigt de resultaten van een vergelijkbaar onderzoek in New York. De analyse van het verkeer in San Francisco werd uitgevoerd door computermodellen die zijn ontwikkeld door onderzoekers van de universiteit van Kentucky en het transportcomité van San Francisco. Ze houden rekening met de evolutie van het verkeer met of zonder Uber en Lyft, die zeer populair zijn in Californië.

2/3 van de vertragingen

De simulatie geeft aan dat zonder de diensten de verloren tijd in de files van San Francisco zou toegenomen zijn met 22% tussen 2010 en 2016. In de praktijk is het zelfs met 62% toegenomen! De verantwoordelijkheid van deze stijging zou dus vooral te wijten zijn aan de Uber- en Lyft-chauffeurs. Bovendien is de gemiddelde snelheid gedaald met 13% in het stadscentrum tussen 2010 en 2016. En opnieuw wijst het onderzoek de vinger naar de diensten. Het grootste probleem zou bij de toename van het aantal auto’s in omloop liggen. Volgens de onderzoekers rijdt tweederde van de Uber- of Lyft-chauffeurs met een lege auto rond, wachtend op klanten. Die zouden dus niet aan het rijden zijn als deze diensten er niet zouden zijn. Zo wordt het voordeel van carpooling ook verminderd. Bovendien creëren ze vertragingen bij het oppikken en afzetten van de klanten, waarbij er geen rekening wordt gehouden met parkeerregels. Dit fenomeen verergert de verkeersopstoppingen nog meer tijdens de spitsuren.

De fout van Amazon

Uber heeft AFP eraan herinnerd dat het zijn doel was om het aantal auto’s met maar één inzittende te verminderen. Lyft betwist de gebruikte methodologie en was meer specifiek in zijn betoog, door eerst aan te geven dat de diensten ’s nachts het gebrek aan openbaar vervoer opvangen. Bovendien moet het delen van de trajecten net de verkeersopstoppingen verminderen. Volgens Lyft komt de toegenomen vertraging ook door de thuisbezorgdiensten. Het succes van Amazon en zijn concurrenten brengt talloze lichte vrachtvoertuigen in het verkeer. En ook hier is het respect voor de parkeerregels zelden een zorg voor de bezorgers.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten