In Japan werd een batterijvrachtwagen met snelladers gelanceerd om elektrische wagens met energiepech op te laden. In Europa wordt België het eerste land met een dergelijk systeem dankzij de automobielvereniging VAB. Die zal vanaf 2012 een gespecialiseerd interventievoertuig gebruiken om de batterijen ter plaatse op te laden. 20 minuten opladen volstaat om de automobilist opnieuw 25 kilometer rijbereik te geven.
De bestelwagen werd ontwikkeld met de hulp van de hogeschool KaHO Sint-Lieven, de onderzoeksafdeling E&A en producenten en distributeurs van laadpalen. Zelf rijdt het voertuig op aardgas om de uitstoot te verminderen. De batterijen in de bestelwagen maken het mogelijk om vier auto's op te laden. Voor andere interventies is er een stroomgenerator die op koolzaad werkt. Als het batterijvoertuig niet kan worden uitgestuurd, biedt de VAB nog een tweede oplossing: de elektrische voertuigen kunnen tot aan het dichtstbijzijnde laadstation of tot aan de bestemming worden gesleept.
Er komen steeds meer laadpalen, vooral in Vlaanderen, maar hun aantal en netwerk zijn nog erg beperkt in vergelijking met dat van andere landen. Het initiatief van de VAB, die ook twee Citroëns C-Zero heeft besteld voor zijn bedrijfsvloot, wil bijdragen tot de promotie van dit soort voertuigen. In 2012 zal de onderneming in samenwerking met Cambio, de dienst voor kortetermijnverhuur, acht elektrische wagens aanbieden in Antwerpen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!