Een studie van de website autoscout24.be in meerdere landen toont aan dat de beslissingscriteria bij de aankoop van een auto steeds meer verschillen. In België werden 1.000 landgenoten ondervraagd en daaruit bleek dat 82 procent van de ondervraagden wil dat de auto van de toekomst in de gaten houdt wat er rondom gebeurt om zo gevaarlijke situaties te kunnen detecteren en in te kunnen grijpen om ongevallen te vermijden.
78 procent wil een functie die files helpt omzeilen of vermijden. 71 procent wil dat de auto van de toekomst de bestuurder herkent en diens persoonlijke instellingen automatisch aanpast, zoals de positie van stuur en stoelen en de muziekvoorkeur. 64 procent droomt van een model dat zelfstandig een parkeerplaats zoekt en parkeert. Slechts 27 procent van de Belgen zou een radicaal vernieuwend design aanvaarden.
Het onderzoek werd ook gevoerd in Oostenrijk, Spanje, Frankrijk, Italië en Nederland. In het zuiden lijkt men meer belang te hechten aan het uiterlijk, want 42 procent van de Italianen en 39 procent van de Spanjaarden staat open voor een radicale stijlbreuk. De Spanjaarden hebben ook grote verwachtingen qua connectiviteit: 62 procent wil internet aan boord, tegenover slechts 28 procent in België. Deze trends variëren trouwens ook volgens de leeftijd. Jongeren zijn meer geïnteresseerd in het design en de communicatietechnologie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!